onsdag 9 oktober 2013

Marknadsföringens mysterium

Jaha. Då är man där. Har sitt lilla boklager med glänsande, olästa exemplar som längtar efter att öppnas av ivriga händer... Och jag unnar varenda en av mina små älskade bokbarn att... nä detta blev för tramsigt! Byter stil! Tjoflöjt! Nu ska här säljas! Marknadsföras och göras reklam och visa upp sig och tala för sig och jag är bäst, se bara hitåt! Hallå! Var är ni??? Köpare?

Stilbyte igen.
När man ska marknadsföra sin bok så är det klokt att göra en lista. Jag älskar listor! Särskilt när jag får bocka av eller stryka det som är utfört. Känna mig duktig. Så nu gör jag en lista!

1. Skriva ett bokmanus. Klart!
2. Se till att den blir tryckt. Klart!
3. Starta en blogg om sitt skrivande. Klart!
4. Ordna ett releaseparty. Klaa... Öhum. Party och party. Det syrran och jag planerar liknar nog mer ett öppet hus. Mellan 12 och 16 är "alla" välkomna till Chocolate & antikt i Lammhult. Datum? Lördag den 26 oktober. Snittar och cider. Kommer ni? Vi blir fyra (!) författare som presenterar våra verk. Jag själv förstås. Fast oartigt att börja med mig... Min syster Anna Wiking med sin roliga och vackert illustrerade barnbok Pannkaksfolket. Min bror Staffan Wiking med sin originella och spännande Per Sunds förunderliga äventyr och så min svägerska Marianne Wiking med sin vackra fotobok. Förhoppningsvis får vi också signera en och annan försättssida... Måste läsa på hur man signerar! Kunde varit en egen punkt ju...
5. Annonsera. Här blir jag mer tveksam. Funderar på Svensk veterinärtidning... Apropå att man ska välja rätt läsekrets. Jag har ju en kalvning i första kapitlet och mycket djur, även sjuka sådana, så visst. Veterinärer är definitivt en målgrupp. Men bäst är förstås gratisartiklar. Man kan ju alltid berätta för lokalpressen att man gjort denna makalösa prestation...
6. Bokmässor. Klart!! I alla fall är vi anmälda till Kronobergs bokmässa den 23 november.
7. E-bok.
8. Redan slut på idéer... hoppades få ihop 10 punkter. Den tionde skulle vara bokrea...

Vad har jag missat?

4 kommentarer:

  1. Gör som du själv tycker känns rätt för dig och din bok. Ser framemot och fasar samtidigt för den dagen det är dags för mig att marknadsföra, känns läskigt på något sätt. :-S
    Önskar dig all lycka till och är själv väldigt nyfiken på din bok och ska självklart köpa den!
    // Caroline

    SvaraRadera
  2. Har kollat din blogg (underbar bild, vem har gjort den?) och är nyfiken tillbaka! Vi är rätt lika, jag började skriva för 3 år sen och är nu på 4e delen i serien :) Plus en femte oberoende. Bägge vilar nu pga allt redigerande.

    SvaraRadera
  3. Ja bilden är helt underbar, blev förälskad i den och har haft den som bakgrundsbild på min bärbara. Hittade den på en sida där man kan ladda ner gratis bakgrundsbilder till datorn, finns hur många som helst att välja på. Här hittade jag trädet iafl, sen har jag klippt och förminskat bilden så att den passar på bloggen. http://wallpaperhires.com/fantasy-tree-wallpaper-hd.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst deras villkor, som vanligt lite luddigt, men du har nog rätt i att man kan använda dem så. "For free or educational use only" ungefär står det.
      Tack för länken, bilderna är verkligen bara wow!

      Radera