fredag 4 oktober 2013

Genre-tillhörighet - hur viktigt är det?

Jag har ju nu fått hem en del av upplagan av Porten (resten är hos Vulkan) och har påbörjat planerna för marknadsföringen. En fråga som då uppkommer är vilken genre min bok tillhör. Fantasy, är min första tanke. Men det är inte den klassiska typen av fantasy; jag har inga drakar (tyvärr, för jag älskar sådana), inga trollkarlar, inga alfer eller dvärgar, inga medeltida attribut som svärd (däremot nämns pilbågar!). Istället består det magiska av förekomsten av en parallell värld, en annan verklighet eller vad man nu väljer att kalla den. Och dit kommer man genom en port/portal. Är väl lite magiskt.

I denna andra värld, liksom i vår egen, möts olika personer. Det är dessa möten som nog är det jag är mest road av att skriva om. Samt alla djuren, inte att förglömma. Det blir en hel del romantiska inslag, tycker jag själv. Fast syrran satte upp en frågande min när jag testade genrebeskrivningen romantisk fantasy... Det är i alla fall det jag vill skriva. Varför det, kanske någon undrar? För att jag är en romantiskt lagd författare, förstås.

Där kom det: Jag är en författare! Det måste vara ok att skriva nu när boken är tryckt, eller hur? Någon som protesterar?

Detta med romantik kan man fundera mer på. (Fantasy är alldeles för stort för att ägna ett halvt inlägg åt, så det får bli en annan gång.) Själv skiljer jag på kärlek och förälskelse. Den förra är en trygg och stabil känsla, som man förhoppningsvis känner för sin äkta hälft och definitivt för sina barn. Det bygger på att man väl känner den andres egenskaper och karaktär, goda såväl som dåliga sidor, och accepterar dem. Man är beredd att leva tillsammans livet ut, typ, i princip.
Foto Caroline Ahlberg

Förälskelse är något annat. Det är som en akut sjukdom, känns i hela kroppen och är hopplös att mota bort. Istället dyker den upp i tankarna så fort den får tillfälle. Är som kolsyra i blodet, ljuv värk i mellangärdet, hisnande glädje vid minsta tecken på gensvar eller djup förtvivlan när den andre väljer någon annan. Kärleken är blind, säger man, men det tycker jag är helt fel. Kärleken ser klart, det är förälskelsen som är blind, eller i alla fall ohjälpligt subjektiv. I bästa fall kan den så småningom övergå i kärlek.
Förälskelsen är den klart intressantaste av dessa två att beskriva i en bok!

Håller ni med mig om skillnaden mellan kärlek och förälskelse?
Och tycker ni man kan tala om romatisk fantasy?

8 kommentarer:

  1. Håller helt med dig i ditt resonemang om kärlek och förälskelse. Underligt att jag inte kom på det själv för ett blogginlägg.
    En annan intressant fråga angående fantasygenren. Jag vet att jag har jämfört väldigt mycket med Sagan om ringen-böckerna, men jag tänkte göra det ytterligare en gång. Var det J.R.R Tolkien som var den stora pionjären i fantasygenren och uppfann allt det där som man så starkt förknippar genren med idag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tror jag nog de flesta är överens om. Tolkiens betydelse alltså.
      Vad gäller kärlek/förälskelse så är det ju inget som hindrar att även du tar upp det i din blogg, tvärtom! Finns säkert mycket mer att säga om detta ämne...

      Radera
  2. OK. Det lät vettigt när du definierade skilnad på kärlek och förälskelse.
    Frågan om vilken kategori man skall placera din bok i, blir genast mycket svårare. Jag har MYCKET stor erfarenhet av romantiska böcker med tanke på de flera 100 typ Harleqin som trängs i kartonger i källaren =O.
    Till det gebitet hör du INTE. Lite mjuk romantik med en eller annan spets däremot. Jag skulle vilja kalla Porten för ROMAN! Eller kanske mer svävande EPIK.
    I "Romanens formvärld" av morbror Staffan Björk (Wikipedia) avstår han från att ge en absolut definition av begreppet "Roman"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. På hans tid var fantasygenren knappast uppfunnen... Epik? Vet jag inte vad det är utan att slå upp vilket inte hinns med just nu... Roman är ju ett väldigt brett och luddigt begrepp känns det som, men ok.

      Radera
  3. Och så har jag läst på =) Klart att Porten är en Fantasy!!! Kollat upp på Wikipedia.
    Blir kanske Fantasy-roman =)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantasy håller jag med om. Fantasyroman är lite tårta på tårta, fantasy kan väl rymmas inom romanbegreppet? Eller inte... Frågan av vikt här är om benämningen "fantasy" kan avskräcka en del läsare, såna som inte gillar trollkarlar och sånt.

      Radera
  4. C.S Lewi´s böcker om landet Narnia räknas som roman. Men den borde kanske betecknas som Fantasy? Hur som helst fanns genren på vår morbrors tid fast man inte tagit till den engelska beteckningen. Hävdar nog fortfarande att du kan kalla Porten för antingen det ena eller andra. Jag kommer nog göra reklam för den som Roman med fantasy som underrubrik i "Lilla bokhandeln". =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har just beställt en kortroman från Undrentide som anges som tillhörande genren Fantasy romance...
      Jag tycker ditt förslag med Roman (fantasy) låter helt ok. :)

      Radera