lördag 19 oktober 2013

Får man recensera sig själv?

Tänker mycket på recensioner dessa dagar när min bok blivit tryckt. Kanske ska påpeka att den ännu inte har kommit ut "officiellt", pga att Vulkan trycker om den efter min reklamation (halva upplagan har en rispa på framsidan). Förutom de recensionsexemplar jag redan skickat ut, kan det ju bli fler. Kanske bibliotekstjänst? Kanske spontana? Kanske lokaltidningen?

Plötsligt blir jag så sugen att skriva min egen recension. Får man det? Alltså på låtsas. Som om jag läste någon annans bok. Vill testa... :)

Recension av boken Porten.
Författare Astrid Ahlberg, egenutgivare.

På en fråga till författaren svarar hon att hon själv ser boken som tillhörig genren fantasy, men utan många av de klassiska tillbehören som oftast utmärker denna typ av böcker. Och jag kan hålla med om att man inte hittar egentlig magi i handlingen, med ett undantag. Allt kretsar kring Porten, en sorts portal mellan olika världar, eller verkligheter. Det är inte alla förunnat att kunna öppna denna, men huvudpersonen Miranda upptäcker av en slump hur detta är möjligt. Häri får väl sägas att det magiska kommer in. På andra sidan denna port möter Miranda människor av sin egen sort, men med en annorlunda syn på hur livet ska levas. Här har man helt andra normer och andra livsvillkor än hon är van vid. Och här möter hon Nore, som hon förälskar sig i, med de komplikationer detta medför.

Vid sidan om vad som utspelar sig i denna andra värld, har vi Mirandas eget liv. Uppvuxen på en lantgård som hon är, tvingas hon fatta ett viktigt beslut om sin framtid. Hon blir också tvungen att ta itu med sin förutfattade syn på Miro, en ung man som försöker ta sig fram i livet utan att dras ner av sin hårda uppväxt. När även Miro råkar hamna på andra sidan Porten skruvas tempot upp och de inblandade får välja på att fly eller ta upp kampen mot illasinnade personer.

Man kan inte undgå att märka hur varmt författaren känner för sina huvudkaraktärer, deras problem och känslor. Hon låter dem utvecklas i mötena med varandra, nå nya insikter genom sorger, faror och uppoffringar. Dessutom lyser det igenom att författaren är veterinär, inte bara genom det stora antalet djur av olika slag som får sina egna roller, utan även genom att Miranda redan i första kapitlet får ta hand om en kalvande ko...

Detta är författarens första bok, del ett i en tänkt serie, där del två och tre enligt uppgift redan är färdigskrivna. En amatörmässig naivitet och en oförmåga att koncentrera handlingen, vilket avspeglar sig i att antalet sidor är drygt 650, drar ner betyget. Språket är hyfsat utan störande grammatiska fel men också utan konstnärliga finesser.
Jag tycker man ska ge boken en chans, om inte annat för att den är uppfriskande annorlunda. 

Haha, så roligt det  var! Och kanske jag kan använda texten till något, ett reklamblad att dela ut vid Kronobergs bokmässa till exempel? Fast lite omarbetad då så det inte låter som en äkta recension. Hur tycker du det låter? Försöker balansera mellan skryt och överdriven blygsamhet. Blev det lagom?


5 kommentarer:

  1. Vad roligt att skriva en recension på sin egen bok. Det ska jag definitivt göra sen när min är ute! :) Porten låter helt klart som en spännande bok. Får se till att skaffa hem ett ex sen när den finns ute i butikerna :) Min bok är också galet lång, vilket stör mig då jag inte alls gillar tegelstenar. Dock har jag arbetat en hel del med marginaler och teckensnitt för att få ner den till drygt 340 sidor men från början låg den på cirka 600. Så förhoppningsvis blir det bra ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bättre en tjock bok än en med för liten stil och för långa rader tycker jag nog.
      I Porten har vi valt teckensnitt Garamond 11pt. Radavstånd 12,5 pt.
      Marginaler över: 2,2 cm under: 2,0, insida: 2,49, utsida: 2,08 cm.
      Kapitelrubriker Monotype Cors. 16 pt. Radlängd max ca 66 tecken. Papperstjocklek 80g. Fick 60g i första provboken, alldeles för tunt tycker jag, texten lyser igenom. Själv älskar jag tegelstenar, om de är bra...

      Radera
  2. Vilken bra recension! Den vill jag ha till på lördag att sätta upp! Skicka den mejlvägen är du snäll. Jag kan låtsas att det är jag som "intervjuat" dej =)

    SvaraRadera