torsdag 3 oktober 2013

En lastbil kommer lastad...

"Med vadå?"
"Med ... bokkartonger!"

Jo minsann. Idag var det dags att skriva på en sån där modern liten elektronisk låda med specialpenna i spiralsladd. Jag var nog rätt spänd för hann bara skriva Astrid så försvann bilden.
"Vad gjorde jag nu då?"
"Det är ok, du skickade iväg det", svarade chauffören och skyndade iväg till sin lastbilshytt. Hade väl många fler kartonger att leverera till andra, säkert inte lika glada mottagare. En minut senare var han borta. Kvar stod hela familjen (nåja, 3/5) och stirrade på de noga hoptejpade kartongerna som nu stod i en prydlig, midjehög trave mitt på garagegolvet.

Jag var snabbast. Lyfte upp den översta och kånkade in den i köket. Upp på köksbänken, fram med första, bästa kökskniv och började sprätta. Tänkte: Bara det nu inte blivit nåt jäkla fel så texten är upp och ned, eller det blivit som med den första, felaktiga provboken där papperet var för tunt och raderna för långa, eller...

Vek flikarna åt sidan och stirrade ner på den glänsande framsidan av min älskade Porten. Perfekt! Utsidan med Maria Stankes fantastiska omslagsbild är sval och glatt att stryka över. Inlagan är helt som den ska vara! Vilken skönhet!

Plötsligt är den där. Känslan att detta är mina böcker, alla femtio. Jag vill inte sälja eller skänka bort en enda, vill behålla dem allihopa, alla mina små älsklingar... Vem vet vad som annars kan hända dem, vilka smutsiga fingrar som sätter fingeravtryck på de vita sidorna, vilka heta kaffemuggar som kommer göra ringar på omslaget, vilka läsare som kommer vika hundöron eller lägga den uppslagen uppochned så ryggen bräcks eller värst av allt:  ledsna redan efter några sidor och begrava boken under en massa bråte som kommer kväva den...

Men den kommer nog gå över, känslan. Hoppas det för imorgon ska jag träffa syrran och planera releasen, marknadsföring och allt sånt. Roligt, men jobbigt. Eller, jag menar: Jobbigt, men roligt!

Hög tid att börja slutredigera nummer två! Med arbetsnamnet Delad identitet.Tar vid där Porten slutar.

Jaha, det var dagens höjdpunkt för mig. Något som gjort denna dag särskilt minnesvärd för dig?

4 kommentarer:

  1. Ohh, vad roligt att boken kommit och att allting blivit lyckat! Den ser jättefin ut! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju din förtjänst! Utsidan alltså! Gör sig bra på din webbsida också :)

      Radera
  2. Bara några timmar kvar av den lååånga väntan =))) Sen har även JAG ett x i handen. Sjutton oxå. Vi borde träffas på bibblan så vi kan visa dem ett exemplar...Men det kommer i sinnom tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att din egen bok inte är klar än, så kunde vi ha bytt... :D

      Radera