lördag 5 oktober 2013

Eget bokförlag känns alltmer lockande

Hade två goda vänner här på besök idag (lördag): Björn Wirén och Mikael Hammarlund. Båda två är ännu ej utgivna författare, som även har egna bloggar. Med min dotter var vi fyra bokskrivare runt matbordet, så det blev mycket pratande. Detta med utgivning var givet ett av huvudämnena på tapeten. Jag är först av oss med att få ut en tryckt bok; Porten blev klar i veckan som gick, utgiven via Vulkan. Men de andra har hunnit en bra bit på sina respektive manus.

Jag plockade fram diverse böcker varav flera från Bokmässan. Har ännu inte hunnit börja läsa någon av dem, men Förverkliga din bokdröm av egenutgivarna Kristina Svensson och Joanna Björkqvist väckte särskilt intresse. Den fick jag som premie när jag gick med i intresseföreningen Egenutgivarna. Vi jämförde också olika pärmar - inbundet, danskt band, holländskt band, vanlig mjukpärm... Givetvis beundrade de min Porten med sitt glänsande omslag och tjocka inlaga. Björn, som lovat omvandla Porten till ljudbok, fick ett exemplar. Nästa jag ger bort blir recensionsexemplaren som ska postas imorgon. Porten går precis in i den gröna påsen märkt M som säljs bla på ICA, pris 45 kronor inklusive porto. Tips! Verkar vara billigaste bokportot, i alla fall för skrymmande format.

Jag har ytterligare 2 färdiga manus liggande och min dotter är på gång med två, så ett eget förlag skulle sitta fint för oss. Efter att ha pratat med Marie Löfgren på mässan om hennes utgivning, samt med stöd av boken jag nämnde ovan, känns detta med ett eget förlag inte alls så jobbigt eller oöverkomligt.

Imorgon träffas vi fyra igen, denna gång på biblioteket där vi bokat en möteslokal flera datum under hösten. Vi ska ju starta vår bokskrivarcirkel! Det ska bli spännande och jag både tror och hoppas att det blir produktivt och givande för alla fyra. När vi kommit igång lite tänker jag kontakta lokaltidningen (Smålandsposten) och fråga om de är intresserade av en liten intervju... Marknadsföring...

Lördagkväll = pizzakväll hos oss så nu måste jag sluta. Vad äter du så här på lördagskvällen?

Se bok 3 i nedre raden!

9 kommentarer:

  1. Roligt med en bokskrivarcirkel! Jag träffar också några skrivarvänner ibland och pratar böcker och skrivande, det är det bästa som finns!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De tre timmarna vi avsatte till första mötet försvann kvickt! Alla var nöjda med vad de presterat, själv ägnade jag mig åt redigering av bok nr 2.

      Radera
  2. Det har väl aldrig förr varit så lätt att starta ett eget förlag, så jag tycker absolut att det bara är att köra! Man lever bara en gång. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi får väl se. Känns som att det är en spännande tid som väntar. Vilka anteckningar kommer jag skriva i de följande månadernas almanacksrutor?

      Radera
    2. Mycket intressant inlägg du hade själv idag förresten!

      Radera
  3. Vad roligt att läsa detta Astrid!
    Jag blev så stolt att jag la upp en länk på Förverkliga din bokdröms FB-sida: https://www.facebook.com/ForverkligaDinBokdrom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Den FB-sidan har jag inte sett. Ännu...

      Radera
    2. Det är inte en sida som är så aktiv men du är varmt välkommen att följa den (eller "gilla" som det heter på Facebook-språk).

      Radera