måndag 28 oktober 2013

De Ickesynliga

Kanske kan vara dags för en recension av någon annans bok nu! Jag har nämligen just lyssnat färdigt på De Ickesynliga av Fredrik Härén. (Bokus, Adlibris, cdon)

Reine Brynolfsson har läst för mig över halva södra Sverige, från Växjö upp till Uppsala förra veckan och idag från Växjö till Åtvidaberg, via Gamleby tillbaka. Inte riktigt min favorituppläsare men han är helt okej.

Detta är en udda bok. Fredrik säger själv i en intervju efter själva boken, att han inte kan välja genre utan ser det som en roman helt enkelt. Hela idén kom till honom under en dröm på ett hotell i Bangkok. Bara det, va! Men nog har den drag av fantasy, genom att det händer saker som inte kan hända i vår fantasilösa verklighet. Jag är lite rädd för att spoila här, baksidestexten är väldigt knapp med detaljer. Hm.

Men lite måste jag få berätta. Man förstår ju av titeln att det handlar om icke synliga varelser, så det kan jag väl avslöja. Dessa finns mitt ibland oss, ibland välvilliga, ibland inte. Det förekommer flera fall av ond bråd död... Spännande är den. Skulle säkert göra sig bra som film.

Fredrik är tydligen känd som både författare och föreläsare inom ämnet kreativitet. De Ickesynliga är hans första roman och jag tycker mig kunna avläsa en hel del av hans personliga åsikter om livet i allmänhet i handlingen. När sista skivan var slut fick jag köra en bra bit i tystnad medan jag funderade på boken och försökte bli klar över vad jag tyckte.

Första spontana reaktionen var att denna vill jag definitivt rekommendera. Men efter en stund kom tvivlen, motargumenten. Jag kan inte ta till mig boken helt reservationslöst. Det är lite för osannolikt. Eller onaturligt, ofysikaliskt eller vilket adjektiv jag nu ska välja.

Och här får alla som är rädda att bli spoilade sluta läsa! OBS!

Jo. Om det nu finns osynliga varelser mitt ibland oss, som är så lika oss att vi till och med kan få avkomma ihop (!), hur kan då allt vara så osynligt? Kroppen - ok. Men kläderna? Lånar de våra toaletter? Hur funkar det med maten? (Haha, där har vi mig och maten igen!). Näe, jag kan inte riktigt acceptera Fredriks värld trots att jag älskar fantasy. Det ska ändå vara trovärdigt på sitt vis. Nu får jag mota undan min skepsis mest hela tiden.

Omslaget får i alla fall högsta betyg! Och jag kommer låna även del två när den kommer ut.

Någon mer som har läst/lyssnat på boken? Vad tyckte du? Kanske har du redan misstänkt att de Ickesynliga existerar på riktigt... Inte allt kan skyllas på katten/barnen/korsdrag osv. Eller? Vi har ju Lånarna också att skylla på!

2 kommentarer: