onsdag 16 oktober 2013

Bloggarens dilemma

Får symbolisera bloggarna jag följer...
För nästan exakt en månad sedan skrev jag ett inlägg om att vara anonym. Minns att jag kände mig frustrerad över att jag hade så få kommentarer. Haha! säger jag nu. Så grön jag var då, nu är jag ju mycket mer erfaren, höhö (klappar mig på bröstet, typ). På denna månad har jag förstått helt och hållet hur det fungerar. Är nämligen där själv nu. Alltså i dilemmat att hinna följa alla sina favoriter...

Den lista på bloggar jag följer i "Bloglovin" är nu uppe i ett trettiotal. Ingen aning om detta är rätt normalt, färre än genomsnittet eller fler. Bland dessa har jag förstås en handfull jag följt länge och verkligen känner starkt för, andra är lite mer i utkanten eller så nya att jag inte fäst mig så fast ännu.

Men faktum kvarstår. Jag har börjat skumma alltmer, tyvärr. Recensioner hoppar jag nästan helt över numera. Har redan en lista sparad på Skrivbordet med över 20 bokrekommendationer att ta till när boktravarna här hemma är genomlästa. För övrigt beror det på tid och intresse om jag går in och läser eller nöjer mig med de första meningarna som presenteras i Bloglovin. Känns inte så bra, fast vad gör man. Har redan slutat följa några bloggar som inte är så nära mig och min inriktning, vill inte radera fler. Och sedan är det ju Facebook, där jag hittar så mycket intressant efter att ha gått med i Egenutgivarna. Det ska tiden också räcka till.

Men alltså, om det tar tid att läsa inläggen så tar det ju ytterligare tid att skriva kommentarer! Så de jag ändå får på mina egna inlägg betraktar jag som juveler, oskattbara! (Okej, kanske liiiten överdrift, men inte mycket).

Antar att detta är rätt typiskt för nybörjarbloggare. Man börjar så smått, hittar fler och fler bloggar av intresse, lägger mer och mer tid på detta, för att sedan nå någon sorts mättnadsgräns. Väl där ryker väl de flesta från blogglistan, med sorg i hjärtat tänker jag mig. Det får bli kvalitet istället för kvantitet, kommer man tänka. Mina egna inlägg kommer jag väl också börja ransonera med så småningom (min utflugna dotter tycker redan de kommer alldeles för tätt).

Men än så länge kör jag på, ivrigt och full av entusiasm. Nu ska jag ägna resten av kvällen åt mina bloggarvänner!

Hur gör du? Har du många bloggar du följer? Några tips att dela med dig av?

10 kommentarer:

  1. Jag är bara rädd för att du inte ska ha tid till att skriva på dina böcker! Kanske måste ta timeout då och då. Stänga ner all internettsimmande för att i lugn och ro ägna dej åt dina egna böcker! Sen undrar jag om det verkligen heter utflygna? Heter det inte utflugna? Om dottern...

    SvaraRadera
    Svar
    1. För närvarande är det mest redigering av tvåan och trean som gäller, det gör jag på bokskrivarträffarna i alla fall. Men sen jobbar jag fn mer än halvtid, där kommer det bli lugnare framåt vintern. Har rättat utflygna :)

      Radera
  2. Har ingen aning om hur många bloggar jag läser, och kommenterar aldrig alla inlägg, men försöker göra det då och då. Man ska ju ha nåt viktigt att säga också :) Men förstår ditt dilemma, det är svårt att hinna med, man ska ju hinna skriva egna blogginlägg också. Och sen ska man hinna skriva. Och läsa. Och så vidare. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur följer du dina bloggar om du inte har en aning om hur många? Jag har en lista i Bloglovin' som jag använder mig av. Bara att räkna... Sen kan det ju bli engångsbesök på för mig okända bloggar ibland.

      Radera
  3. Jag tror det blir så att man hittar sina favoriter och de läser man det mesta av medan andra läser man bara inlägg av om det är nåt man tycker verkar intressant ^^

    SvaraRadera
  4. Jag följer ett 30-tal bloggar och några följer jag mer än andra, försöker hitta nya bloggar lite då och då men det bli oftast bara ett besök eller två om jag ser att de har ett intressant inlägg. Det tar ju ganska mycket tid både att skriva och läsa bloggar så jag tror att de flesta har ett ganska begränsat antal som de följer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots att man har sina gamla och halvgamla så är det ju spännande med nya... Har förresten påbörjat en egen lista på bloggar med fantasytema. Kommer inlägg så småningom.

      Radera
  5. I våras var jag med i #blogg100 och fick på ett bräde några hundra kollegor. All tid jag tidigare lagt på Facebook försvann iväg till att bläddra bland inläggen. Jag kanske läste var tjugonde men tyckte det var intressant och bra användning av tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta var något nytt och helt okänt för mig. Vet inte om jag vågar forska i vad det är... Låter onekligen tidsödande. Mitt närmaste projekt är att gå igenom alla i föreningen Egenutgivarna och kolla vilka som har bloggar :)

      Radera