måndag 7 oktober 2013

Att sätta pris på sin bok

Jag har tagit hem hälften av min lilla utgåva (hur många jag tryckt upp får bli min hemlighet, men det är inte
många...). Räknar med att sälja dem från hand till hand till största delen, men enstaka ex kommer jag även skicka. Ska inte bli dyrare i alla fall än via Vulkan och nätbokhandlarna. Frågan som jag ännu inte besvarat är vilket pris jag ska sätta. Jag räknar inte med att ta ut någon egentlig vinst, men vill gärna undvika förlust. Sätter jag ett lågt pris får jag sälja fler, men är då större risk för förlust om jag inte blir av med alla.

Detta är jättesvårt! Eftersom min första bok är så tjock, och tryckpriset grundar sig på antal sidor, blir bara självkostnadspriset i högsta laget. En rätt stor del av kostnaden är själva omslaget. Jag ångrar inte att jag använde mig av proffs här, för resultatet blev så bra och utsidan är det som ska locka läsaren att stanna upp och kolla närmare. "Alla" säger ju att omslagsbilden är jätteviktig. Men ska jag ta hela den kostnaden på denna lilla upplaga eller ska jag våga tro att jag kommer trycka upp fler?

Vulkan kommer sälja Porten både direkt och via nätbokhandlarna. Måste bestämma både vilket A-pris jag ska ta och vilket F-pris. Mitt mål är att om möjligt inte gå back, vinst räknar jag alltså inte in. Kanske sedan, när vi får eget förlag. Vi = mina syskon, min dotter och jag ...

Borde kanske förklara A-pris och F-pris. För att göra det slår jag upp boken Förverkliga din bokdröm och plockar ur den:

A-pris: Priset på boken för vanliga läsare. Anges med moms (som är 6% för böcker).
F-pris: Förlagspris. Det pris som bokhandlare eller andra återförsäljare betalar för boken när de köper den från dig eller ditt förlag. Anges utan moms.

 Vad tycker du är rimligt pris för en okänd fantasyroman på ca 650 sidor? Och hur tycker du att man ska presentera ett smakprov? Jag har till exempel lagt upp de första kapitlen på kapitel1.se.

10 kommentarer:

  1. Ta vad det kostat dej ink. moms. Lägg på MINST 10-15% som egen vinst. Exempelvis:
    Om bokens framtagningspris ink moms är 200:- + 15 % blir ditt utpris 230:-.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen hur gör jag med omslagskostnaden? Ta allt nu? Är förstås det säkraste. Vulkans faktura kommer väl endera dagen, så jag får avvakta den (vet inte fraktkostnaden och om det finns nån mer tidigare dold dito).

      Radera
  2. Ja, jag förstår att det inte är lätt att prissätta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man lär sig väl med tiden om det blir fler...

      Radera
  3. Gillar omslaget! Dock skulle jag nog hellre försöka ta så billigt pris som möjligt, tänker att det är roligare att sälja fler billiga än få dyra.

    SvaraRadera
  4. Oj vad svårt det är med prissättning! Jag tänker så här att en bok på 650 sidor som är tryckt som POD i liten upplaga kan aldrig konkurrera i pris. De som vill köpa den kommer alltså att köpa den för att det är just du som har skrivit den och inte för att den var billigare än Sagan om järntronen som låg bredvid (för den är tryckt i så många tusen ex att tryckpriset kanske bara är några kronor per styck).
    De som köper boken för att det är du som skrivit den är inte så priskänsliga så räkna ut exakt vad exemplaren kostat dig och ta inte en krona mindre snarare mer. Sedan gör du om den som e-bok. Där kan du ha ett riktigt fint lockpris och locka läsare till del 2 och 3.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var kloka, handfasta råd, tack för detta. Har funderat på att kontakta Svensk veterinärtidning... Annons eller recension. Har rätt många kollegor som känner (till) mig :)

      Radera
    2. Ja men det är ju jättebra. Dem ska du kontakta. Du har inte mejl till dem? Det var så jag sålde många ex av min debutbok, kontaktade gamla kollegor. De kanske inte läser eller köper så många böcker men å andra sidan känner de heller inte så många författare så den de känner, henne ville de verkligen köpa av.

      Radera
    3. Veterinärtidningens redaktionssekreterare svarade på mejl att jag var välkommen att skicka in ett recex, så det ska jag posta imorgon. Spännande... Det rätt tråkiga tidningen kan behöva lite roligheter!

      Radera