fredag 13 september 2013

Sa, sade, tra-la-lade

Man får en idé, grunnar på den, vänder och vrider, och fram växer en historia. Man börjar skriva. Kanske man först formulerar en ram för sin berättelse. Eller så kastar man sig direkt in i handlingen. Karaktärerna får liv, en efter en. Miljön växer fram, platser, möten, kriser, äventyr... Plötsligt har man skapat en egen värld! Mäktigt och mycket tillfredsställande!

Men sedan då? Man har alla sina hundratals sidor och ska börja redigera på allvar. Alltså inte det där småpetandet man gör på vägen utan det verkliga stålbadet. Det som svenskaläraren i skolan ägnade sig åt när han/hon rättade elevernas uppsatser. Då uppställer sig vissa frågor. I alla fall för mig.

För mig var det så att jag redan hade skrivit flera manus när min yngre dotter påpekade att skulle jag verkligen skriva sej, mej, dej i replikerna? Jag gav genast med mig. Har man dator så är det ju lätt som en plätt. Ctrl + B och sedan välj "ersätt alla". Inte alldeles lyckat visade det sig när jag senare läste texten. För datorn fattar ju inte att jag bara ville byta pronomina (heter det väl). Mej  till exempel finns ju i mejsel. Migsel - vad är det, haha?

Nån då. Får man använda den talspråksformen i replikerna? Får och får. Men vill man? Här är det lite annorlunda. Ingen läser väl mig utan det blir automatiskt mej. Men någon läser man ut som någon, inte som nån. Jag har dragit en gräns här och tillåter mig att använda nån i dialogerna, där det passar. Dock inte alltid, ibland ger någon mer tyngd åt repliken. Samma gäller sedan - sen.

Jag har också fått bestämma mig för om jag ska använda sa eller sade. Här har jag genomgående skrivit sa. Däremot har jag valt tvärtom när det gäller la eller lade. Hittade en uppgift på nätet (sorry, men minns inte var) att det är fullt acceptabelt att i skriftspråk använda sa, medan det däremot är en annan sak med la. Här är det betydligt vanligare med lade. Och det tycker jag känns bra.
Vad tycker du?

Skapad av Crickodil

2 kommentarer:

  1. Hm. Du som läser så mycket tänker nog på sådana saker. Jag läser nog som jag talar. Så står det sådana läser jag såna. Men jag skulle nog reagera om det STOD såna... eller nån i stället för någon. Men jag är ju av gamla skolan!
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du och jag är nog av gamla skolan. Jag försöker anpassa mig efter modernare tider men samtidigt vill jag ha kvar en del skrivregler som en fast grund att stå på/luta mig mot (kunde inte bestämma mig för vilken liknelse jag föredrog så det fick bli båda två, haha!).

      Radera