måndag 9 september 2013

Pysseltips - decoupageburkar

Idag ska jag ta upp ett lätt och roligt pyssel, nästan det enda jag fortfarande kan få för mig att göra. Innan jag började skriva, var pysslandet mitt största intresse, särskilt allt man kan utföra med papper, kartong och lim. Genom åren har jag samlat på mig en enorm massa pysselböcker, med tanken att barnen ska vilja ta över dem. Och visst är åtminstone döttrarna roade av att skapa små underverk med fingrarna, men de letar aldrig i mina böcker efter idéer. De går ut på nätet. Givetvis. Modern ungdom ni vet.
Men. Det finns alltså en grej jag fortfarande producerar när andan faller på eller jag stöter på en lockande pappersservett. Och det är konservburksdecoupage. Många fördelar med detta hantverk: Billigt, enkelt, relativt snabbt, förbluffande snyggt resultat samt användbar slutprodukt. Dessutom mycket tillfredsställande att kunna använda servetter till annat än att torka sig om munnen - de är ju ofta så jättesnygga!

Man behöver: 
Snygga pappersservetter (obegagnade helst...)
Sax
Tom och ren konservburk utan etikett
Bred och mjuk pensel (finns special men det är onödigt)
 Decoupagelim. Rätt dyrt i inköp men mycket drygt!


Dela servetten, bara det färgade, tunna skiktet ska användas.
Klipp till en lagom bit, jämför med burken. Ta till så det blir lite att vika in både uppe och nere.
Pensla på lim på hela utsidan till att börja med.
Lägg försiktigt på det tunna servettarket och fäst det genom att pensla på nytt lim ovanpå. Varsam hand!
Det är nämligen det som är det fina med decoupage - det är både lim och lack!
Ytan blir lite småskrynklig bla på grund av det tjockare kanten upptill, men det gör inget, snygg effekt bara.
Man får ta det i etapper och låta det torka ett par, tre timmar emellan. Två lager lack räcker gott.

Det roliga med konservburk som underlag är att metallen lyser igenom och gör ytan silverskimrande... Kanske kan anas på närbilden?

Burkarna kan användas till pennor eller what ever. Tål inte disk dock... Den gröna burken till vänster har innehållit guacamola. Ett plastlock medföljer praktiskt nog. Presentförpackning kanske? För usb-minnen? För småsaker som lätt försvinner? Mynt? Reservnycklar?

Bäst som pennburk är de riktigt stora, typ de som innehåller konserverade persikor.

Lycka till! Och glöm inte att övning ger färdighet. Den första burken kanske inte blir så snygg, men den andra, eller den tredje blir det.

2 kommentarer:

  1. Jag har en brk med styvmorsvioler på till mina usb-minnen.Present från dej =). Fast får man tag i locken? Mysigt pyssel i alla fall!
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lock till konservburkar kan man ofta köpa löst, tex på djuravdelningen (för kattmat). Obs dock att man får tänka på att det inte blir för knaggligt/skrynkligt vid kanten så locket inte går på. Och till guacamolaburkarna följer det med. Se på hyllan för enchiladas, tacos o dylikt.

      Radera