tisdag 10 september 2013

Provboken - halva kvar

Jag jobbar på med min provbok. Har redigerat halva nu, faktiskt den andra halvan. Började idag i andra änden, med första kapitlet. Orsaken till detta är att min dotter egentligen lovat redigera hälften, men jag känner nu att jag vill göra allt själv. Finns en del fel förstås, men jag gör också en och annan omformulering. Vill därför känna att jag har hela manuset i min (egen) hand. Känns bra!

Det mest tillfredsställande är att jag fortfarande grips av min egen berättelse, är lite som att träffa gamla vänner man inte sett på länge. Jag tycker så mycket om mina två främsta huvudkaraktärer men även flera av bifigurerna inklusive de mindre sympatiska. Och på två ställen får jag samma gråtklump i halsen och tårade ögon som när jag skrev ner just de händelserna för första gången.

Men jag måste lägga på ett kol nu. Har fått ett datum att passa, nämligen Kronobergs bokmässa den 23 november. Låter stort men är "bara" ett årligt jippo på stadsbiblioteket i Växjö. Där får alla författare med lokal anknytning en plats att presentera sina böcker på, eller sin bokidé om boken ännu inte är utgiven. Brukar komma ett fyrtiotal författare, berättade de ansvariga på biblioteket när min syster och jag frågade ut dem igår. I mån av tid kan man också få hålla kortare anföranden i en föreläsningslokal.

Så min syster Anna och jag kommer nog stå där bredvid varandra, hon med sin barnbok Pannkaksfolket och jag med Porten. Nära oss hoppas jag att vännen Björn Wirén kommer hålla till, vet att han har blivit inbjuden. Boka tid för att berätta om min bok, det kommer jag INTE göra. Får räcka mer än väl att stå där och le generat medan folk passerar min lilla boktrave. Eller, ve och fasa, stannar upp och börjar bläddra, ställa frågor, visa intresse... Och TÄNK om det kommer någon som känner mig!

Kanske detta inte är någon bra idé... Men jag har ju min storasyster med mig så det fixar sig nog. Eller vad tror ni?

6 kommentarer:

  1. HAHAHAHA!Det kommer gå lysande!Betänk att alla som besöker mässan är intresserade innom samma område som du. Böcker =) Det är vänner du pratar med! Nervositet syns förresten inte mycket på ytan. Bara 10%. Och därför ska man aldrig hålla i ett papper om man är nervös, för det är ungefär DÄR man kan avslöjas. Inte mer.
    Ska bli sååå roligt =)
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lätt för dig att säga som är försäljare till yrket... Nåja, med dig vid min sida klarar jag det (nog). :)
      Nu får vi hålla tummarna för att Vulkan hinner få klart böckerna. Men det är ju över 2 månader kvar, så uselt vore det väl annars.

      Radera
  2. Klart det fixar sig! Vad kul! Och alltid trevligt ha någon man känner vid sin sida!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns faktiskt bra att ha något att börja med, att sikta på när boken kommit ut. Och som sagt, jag kommer inte stå där ensam :)

      Radera
  3. Så spännande :) Det är ju ett bra sätt att visa upp din bok.
    Det känns alltid bättre när man har med sig nån man känner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja särskilt för en fegis som jag...;)

      Radera