onsdag 4 september 2013

Min väckare

Min väckarklocka använder jag bara när jag ska gå upp extra tidigt för att åka iväg i ottan. I de flesta fall har jag en annan väckare. Mycket pålitlig men inte alldeles exakt. Som idag.

04.30 börjar det. Kraafs, kraafs, mycket försynt. Tyst ett ögonblick, så kommer det igen: kraafs, kraafs... Jag stönar, kastar av mig täcket och tar mig bort till den stängda sovrumsdörren. Ute är det fortfarande grå gryning. Det halvöppna fönstret släpper in sensommarens nattkyla, inte mer. Inga pigga vårfåglar som kvittrar nu inte. Tack och lov inga trumpetande tranor heller!

Jag öppnar dörren och tittar ner. Möts av två uppspärrade, frågande ögon och en osäkert viftande svans. "Neeej Tessi", säger jag allvarligt. "Gå och lägg dig igen!" Hunden vänder om och försvinner lydigt bakom hörnet mot någon av alla hundarnas liggplatser. Eller kanske till dotterns säng, hennes dörr är alltid öppen.

Tessi före trimning. Ras: småländsk trasselsudd.
Jag somnar om.
05.59 kommer andra väckningen. Nu är det KRAFS, KRAFS som gäller, snart följt av KRAFS-KRAFS-KRAFS-KRAFS! Så låter det när väckaren ställer sig på bakbenen... Återigen tar jag mig upp ur sängen. Ute är det betydligt ljusare nu ser jag under den bara till hälften neddragna rullgardinen. Jag öppnar. Lilla Tessi möter min blick. Hela hon vibrerar och svänger i kapp med svansens häftiga aktivitet. Nu är det ingen tvekan. Hon vet! Runt klockan 06.00 SKA matte gå upp, det gör hon ju alltid! Jag tar steget över tröskeln och överfalls genast av en hoppande, skuttande liten vovve, som river röda strimmor på mina bara lår med sina nyklippta klor. Bakom henne kommer hund nummer två och försöker nå fram. Freja vet också när det är uppstigning på riktigt och vill även hon ha morgonklappar.

Mina älskade hundar! Ni får så gärna väcka mig, trevligare väckarklockor får man leta efter!

Tessi, nytrimmad och frökenprydlig!

1 kommentar:

  1. Verkligen mysig väckarklocka =) Och söt =)
    Anna

    SvaraRadera