torsdag 19 september 2013

Idag blev jag uppringd av Modernista förlag...

Satt i bilen utanför bilprovningen och väntade på min tur, när mobilen plötsligt började surra. Krånglade fram den alltid alltför stora mobilen i sådana situationer ur den alltid alltför trånga jeansfickan, och svarade.
"Ja det är Astrid..."
"Hej, det här är Hannah Hellström från Modernista Bokförlag..."

Ni anar kanske så många tusen tankar som korsades i min plötsligt överhettade hjärna av denna till synes oansenliga presentation: Modernista? Inte skickade jag väl manuset till dom? Hur har dom fått reda på... Eller har någon annan skvallrat... Typ.

Hon fortsatte:
"Jo, det är så att jag har råkat på ditt namn som en anhörig till Philippa Wiking. Modernista skulle vilja ge ut boken Floden mellan bergen som hon har översatt...."
Där sprack ballongen. Aha. Mammas översättning.
Sen steg intresset igen.
"... Det är ju en bok av Ngugi Wa Thion'o och vi tycker den skulle passa i vår satsning på  återutgivning av klassiker..."

Inte är det så roligt som om de ville ge ut min egen bok. Eller någon skriven av familjemedlemmarna. Men inte fy skam ändå med en bok översatt av min avlidna mamma (som översatte en bra bit över 100 titlar, mest psykologi men även en rad barnböcker). Och en liten summa får vi efterlevande i ersättning!

Porten kan användas till annat än läsupplevelse. Kudde?

10 kommentarer:

  1. Den sovande mini-tallkatten Poca!
    ... kunde inte låta bli. :)

    Hade ju klart varit roligare om samtalet hade handlat om Porten, men ändå en trevlig överraskning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En liten spoiler är det ju med tallkatten... Men kul jämförelse!
      Jag får suga på karamellen att ha blivit uppringd av ett bokförlag och glömma orsaken. :)

      Radera
  2. Hade för mej att det var nästan 200 titlar som mamma översatt/skrivit. Men jag mins nog fel. Kul i alla fall =)
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns att hon firade 100-strecket, och tror hon passerade 150 men är inte heller säker. Många blev det under alla år hon översatte.

      Radera
  3. Varför har du inte skickat till dem? De ger ju ut fantasy-böcker också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag valde ju bara ut ett par i den vändan. Känner inte igen att jag ens övervägde Modernista. Kanske tänkbart för Carolines manus? Och för mitt femte... :)

      Radera
    2. Du borde skriva upp alla förlag du ska skicka in den femte till så du inte glömmer ;)

      Radera
    3. Jadå, har min lilla blå anteckningsbok för sånt... Var jag nu har lagt den - jo men här är den. Förra vevan var det Ersatz, Damm och Isaberg. De två förstnämnda svarade aldrig...

      Radera
  4. Men vad kul ändå att bli uppringd av ett förlag :) Och vad roligt att din mamma översatte så många böcker! Tycker de flesta anknytningar till bokbranschen är spännande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller på att peppa min dotter att söka sig till bokförlagsfronten, hade ju varit perfekt!

      Radera