onsdag 11 september 2013

Höst...

Rödglänsande rönnbär, gulnande björklöv, ljung i full blom, blåbärsris som fäller bladen när man plockar de sista bären, andra matsvampar än kantarell och sopp, nattkyla nära frost - ja det är bara att inse faktum, HÖSTEN är här.

Jag sörjer inte speciellt över det. "Jackväder" medger lättåtkomlig ficka för svamppåse, iPod  och hundgodis. Ännu så länge klarar jag mig utan mössa och handskar, fodrade kängor och halsduk. Så varför klaga?

Dessutom så mår fisken mycket bättre i de många fiskodlingarna som jag numera är engagerad i som medarbetare i Fiskhälsan. Ju högre vattentemperatur, desto sämre trivs regnbågar och röding, lax och öring. Så hösten medför färre telefonsamtal från bekymrade fiskodlare och ett lugnare arbetstempo för mig.

Igår gick hela kvällen åt till min nystartade hundkurs. Min och min, inte jag som leder den. Går den för att få lite mer struktur på förhållandet mellan matte och Tessi. Som det är nu går hon ständigt lös, jag bara kollar då och då att hon finns nånstans inom synhåll. Mysigt för henne förstås, men inte så bra när hon avviker för att hälsa på grannarna.

Grannar ja. Vad gör man åt pensionärer som sätter ut gräddmjölk till byns katter och lämnar köksdörren öppen? När Tessi tömt skålen kilar hon in i deras kök och får genast magen full av hundgodis under förtjust kelande och berömmande tilltal. Suck!

Ikväll bär det av igen. Nu ska jag köra de fyra milen till syrran i Lammhult. Vi blir ett litet gäng kvinnor som ska upplysas om något fantastiskt hälsokosttillskott, särskilt lämpligt för just oss.  Jag hoppas jag kan stå emot eftersom jag mår oförskämt bra och ändå aldrig kommer ihåg att ta vitamintabletter och liknande. Men det kan vara trevligt ändå med lite kvinnlig samvaro. Min syster upplåter lokalen, nämligen sin chokladbutik, så jag misstänker att jag kommer åka därifrån med lite av varje från hennes hyllor, även om jag smiter från tabletterna...

Tror du på ökad hälsa genom att äta något tillskott? Och vadå i så fall?

2 kommentarer:

  1. Tja. Trots att jag egentligen inte tror på sådana där mirakelkurer köpte jag 5 månadsdoser.
    Till makens knä och mage och till mina fingrar och naglar. Och vem vet vilka brister jag har för övrigt =). Hösten är en fin tid. Då kan man börja vila sig. =)
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var ju väldigt skeptisk innan, men liiite opåverkad blev jag allt av alla goda effekter hon räknade upp. Min make, som jag tycker skulle behövt lite mirakelmedicin, är dock totalt avvisande. Så där sparar vi många hundralappar!

      Radera