tisdag 24 september 2013

Gästinlägg: Recension av Hidden Things

Text och foto: Caroline Ahlberg


Hidden Things av Doyce Testerman
Titel: Hidden Things (BokusAdlibris, cdon)
Författare: Doyce Testerman
Språk: Engelska

Mitt i natten får Calliope ett telefonsamtal från sin ex-pojkvän och arbetskollega Josh. Dagen efter är han död. På telefonsvararen hittar Calliope sedan ett meddelande från honom, inspelat efter hans död, och snart dyker Vikous upp. Tillsammans med honom, en främling med lite väl stora skor, ger sig Calliope av till Iowa, där Josh hittades död och där Calliope är uppvuxen, för att ta reda på vad som hänt Josh.

"Somewhere between the back of your mind and the corner of your eye, just beyond the edge of hearing - that's where the hidden things have gathered for years, finding their way there when the world got too hard for them, or too small, or too lonely."

Hidden Things av Doyce Testerman är spännande och annorlunda jämfört med annat jag har läst. Allt skrivs inte rätt ut, tydligt förklarat, utan läsaren får till viss del, precis som huvudpersonen Calliope, pussla ihop helheten.

Testermans språk var en av anledningarna till att jag plockade upp boken. Jag har följt Doyce Testersmans blogg ett bra tag nu, ända sedan jag hittade den i samband med NaNoWriMo då han gav skrivtips där. Jag fastnade snabbt för hans sätt att skriva och tvekade därför inte att skaffa "Hidden Things" när den gavs ut. Och ja, jag gillade språket i boken. Det fanns en del engelska ord som jag inte kunde men det var inga problem att hänga med ändå.
Ett exempel på en formulering i boken som jag gillade är:
Their host moved around the room like a duck that had swallowed a bowling ball.

Tanken att det finns saker vi inte lägger märke till omkring oss tilltalade mig också. Saker som vi inte ser för att de är duktiga på att gömma sig och/eller för att vi helt enkelt inte vill se dem. Med Vikous ord:
"The things that don't match, the things that stand out" - he made a gesture with his hand - "they go away."
Vi har ofta så lätt för att ignorera och på andra sätt göra oss av med allt som inte stämmer med den bild vi har av vår omgivning. Att vända ryggen till kan kräva mindre av oss än att sträcka ut en hjälpande hand, smälta in kan vara bekvämare än att säga emot, ge upp enklare än att kämpa vidare.
Men en del saker finns, är, sker, oavsett om vi kan förklara hur eller varför.
They might be any of those things, or all of 'em, and it still doesn't matter how they are. They are.
(Det var en av Vikous repliker igen.)

Jag tycker att Testerman är duktig på att låta saker bli tydligare allt eftersom. Calliope kanske lägger märke till några små saker som känns fel eller udda, för att vid nästa tillfälle få en bättre bild av vad det egentligen är hon ser, eller inte såg första gången.
Det är lite liknande med omslaget, som passar väldigt bra till titeln. Det tog mig ett bra tag innan jag upptäckte att det fanns mer på omslaget än draken som jag såg från början. Någon som ser vad jag pratar om? Jag låter bli att avslöja det eftersom det kan vara ganska roligt att själv upptäcka det.

Calliope är från början väldigt snabb till att börja gräla och starta bråk, men jag fäste mig ändå snabbt vid hennes karaktär. Hon är inte den som står still och väntar. Vikous tyckte jag mycket om. Han tvingar inte Calliope till någonting utan ger henne ofta utrymme att fatta sina egna beslut. Ingen av dem är felfri vilket bara gör deras karaktärer bättre. Josh kunde jag inte annat än tycka om och, som Calliope, hoppas på att han inte var helt borta..

Hidden Things är mer än mysteriet kring Joshs död och varelser som gömmer sig i skuggorna. Det är också en bok om relationer och familj. Om livet.

Kapitelindelning påminner mig om bokens innehåll. Saker är inte alltid som man kan tro och rätt som det är är man mitt inne i ett kapitel som är betydligt längre än man räknat med… Det är därför lätt hänt att man tappar bort tiden med boken i handen.

Jag gillade Hidden Things - handling, karaktärer, osynliga saker, drake och allt. Ändå från början till slut. Och jag tycker att Testerman knyter ihop boken på ett väldigt bra sätt.

 Watch out for the hidden things.

2 kommentarer:

  1. Wow, vad mystiskt det låter, känner att jag inte riktigt fattar alls vad den egentligen handlar om xD
    men jag lånar gärna o läser till jul lr sommarn kanske ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha. Handlingen kretsar ju kring ett mysterium och jag försökte att inte avslöja så mycket. Och sen är jag väl inte precis världsbäst på att skriva recensioner. ;)

      Radera