onsdag 18 september 2013

Försöker ha semester...

Jag får skylla mig själv som tror jag är oumbärlig... Ska ha semester denna vecka är det tänkt. Största anledningen är att äntligen bli klar med redigeringen av provbokens alla 658 sidor så Vulkan kan få ett okej till upptryckning. Vill kunna stå på Kronobergs bokmässa på Växjö stadsbibliotek den 23 november med en trave av Porten framför mig. Blir mitt första (?) möte med Den Stora Allmänheten varibland jag hoppas en och annan blivande läsare döljer sig.

Första semesterdagen kraschlandade i det faktum att jag inte kunde stänga av min arbetsmobil. Vår veterinärmottagning fick ny växel i somras (liksom alla våra systermottagningar i hela Sveriges Distriktsveterinärorganisation). Skamligt nog har jag inte satt mig in i hur man loggar in och ut ur växelsystemet utan har valt att aldrig stänga av mobilen. Alla bönder vet att jag inte jobbar ute på fältet sen flera år, och fiskodlarna ställer jag upp för även om de någon gång ringer på kvälls- eller helgtid. Blir bara telefonkonsultation ju, (inga utryckningar för att spjäla någon bruten fena eller injicera någon förkyld lax...).

Var var jag? Jo mobilen. Lyckades inte få mitt så kallade "generella hälsningsmeddelande" att gå ut, trots att jag talade in det nya flera gånger, allt mer frustrerad. Till slut började jag mejla/ringa kollegor, huvudkontoret, Teliasonera och till slut växelföretaget. Vid 15-tiden hade det löst sig, efter 5 min jobb av en supportkille.

Tisdagen tillbringade jag till stora delar på sjukhuset med min make. Lyckades med nöd och näppe få med honom hem (han är mycket piggare nu kan jag meddela).

Onsdag - idag - har jag hunnit redigera så mycket att bara typ 2 mm återstår av bokens totala 37 mm. Yes! Men efter middagen skulle jag kolla arbetsmejlen (det måste man ju ändå göra så man håller sig ajour och inte får alltför mycket över sig söndag kväll, eller måndag morgon om man vågar vänta en hel vecka). Ve och fasa så många mejl jag möttes av! Intensiv debatt pågår plus massor av provsvar från Statens Veterinärmedicinska Anstalt, som ingen förmedlar vidare till behörig fiskodling om inte jag gör det. Och ett av svaren innehöll ännu en anmälningspliktig sjukdom, den femte för i år!
Det är ju 2013 - längtar intensivt efter 2014!

Återstår torsdag och fredag. Imorgon ska jag på Synsam samt besiktiga bilen. Men tror nog att jag ska hinna bli klar med Porten också.
Fast vem vet - jag vet i alla fall att jag inte kommer kunna låta bli att kolla arbetsmejlen...

4 kommentarer:

  1. Vad har årtalen för betydelse? 2013/2014?
    Nästa gång du beslutar dej för semester, föreslår jag att du tar in på ett hotell långt hemmifrån. Om så bara för ett par dagar!
    Anna

    SvaraRadera
  2. Haha, det missade du ;) 2013 innehåller ju olyckstalet 13...

    SvaraRadera
  3. Oj, det var hektisk "semester" du har! Tur du fick med en pigg make hem i alla fall. Hoppas du trots allt hinner med vad du har tänkt dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag har det varit lugnare. Hann titta in på Akademibokhandeln och teckna ett nytt år i deras bokklubb. Valde en Håkan Nesser bok, honom brukar jag gilla. Fast denna är främst avsedd för maken, själv har jag massor på hög :)

      Radera