måndag 2 september 2013

Fem frågor

Författardrömmar har föreslagit mig att svara på nedanstående fem frågor, som jag sett dyka upp här och där bland de bokbloggar jag följer. Och varför inte? Kanske intresserar det någon. Tydligen ska sedan jag i min tur uppmuntra fem nya bloggare att skriva personliga svar. Får se om jag hittar så många som inte redan gjort det.

Då ska vi se. Fråga 1:
Vem inspirerade dig/uppmuntrade dig att börja blogga? 
Det var ju lätt! Björn Wirén, som själv har bloggen En sen författardröm. Tack Björn!

Fråga 2. Hur väljer du ämnen att blogga om?
Genast lite värre. Jag vill ju framför allt ta upp mitt eget skrivande och frågor kring utgivningen av min första bok, Porten. Därutöver blir det ett och annat boktips samt diverse vardagsglimtar från mitt eget liv. Det räcker långt!

Tredje frågan. Vad vet de flesta inte om dig? 
Åh, det är väl mycket hoppas jag! Men några exempel:
Jag är född i Tanzania, ligger i Afrika (om nu någon missat detta).
Uppväxt i Piteå (som ligger i Norrland ju, Pite havsbad - Norrlands riviera är kanske bekant?).
Valde mellan bibliotekarie och veterinär och har faktiskt många gånger ångrat att jag blev det senare (typ kl 2 på natten när jourtelefonen ringer).

Ännu en fråga, nr 4. Vilka tre ord beskriver din stil bäst?
Här väljer jag att tolka det som min berättarstil i bokform. Då blir det: Fantasy, Relationer och Utveckling. (Detta tänkte jag ut i natt så det är därför det kommer så utan tvekan!). Utveckling syftar på huvudkaraktärernas mognad under händelsernas gång.

Och så den femte. Vad tycker du om att göra när du inte bloggar?
Skriva på boken förstås. Läsa. Gå långa hundpromenader i skogen med ljudbok i öronen eller någon i sällskap vid sidan om. Rida... men det gör jag aldrig numera. Blev en tur på islandshäst med kollegorna ifjol - jätteroligt! Skulle vilja ... Träffa mina syskon och svågrar/svägerskor med familjer ligger också högt.

Jaha, det var det. Nu skickar jag frågorna vidare till:

Björn Wirén
Mikael Hammarlund
Gabriella Poopuu
Boklotus
Fabulerat

7 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack detsamma, vad gäller dina egna svar alltså!

      Radera
  2. Hejsan! Javisst är det skönt att byta lite design ibland. Hade min andra ett bra tag och tyckte egentligen om den men det var ändå skönt med något nytt!
    Har svarat på frågorna, fast på bokbloggen :) Här hittar du svaren om du är sugen på att läsa :) http://ponkissons.blogg.se/2013/september/fem-fragor.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ju intressant att läsa!
      Undrar vem som skrev frågorna från början. Inte så originella kanske men rätt heltäckande.

      Radera
  3. Som icke-bloggare känner jag mej rätt utanför i dag =(
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vaffödådå? Även vi som har blogg läser ju andras blogginlägg, så läsare är vi allesammans. Jag tyckte det var roligt att låtsas bli intervjuad och hoppas att det ska ske på riktigt nån gång när Porten kommit ut :)
      Utanför känner jag mig på bloggar där man väldigt tydligt är ett gäng kompisar som känner varandra utan och innan. Där känns det som att tjuvlyssna på privata samtal...

      Radera
  4. Björn Wirén svarade mycket intressantare än jag gjorde :( Gå in och läs på hans blogg, tycker jag! Länk på namnet i inlägget :)

    SvaraRadera