torsdag 5 september 2013

En bok är som en julgran...

Häromdagen kom jag på en, som jag tycker, hellyckad liknelse. Nämligen att jämföra en bok med en julgran. Kanske är jag inte först, men det är en ny tanke för mig. Så här ser jag det:

En julgran, vad är det? Jo, först och främst själva trädet - med grenar och barr. Storlek och sort kan vi lämna därhän. Visst kan den vara vacker som  den är, men det är ingen riktig JULgran tycker jag, om man inte klär den. Ljus, kulor, glitter och så de där personliga små prydnaderna som någon gjort för hand eller köpt in vid något särskilt tillfälle. Alltså de mer eller mindre unika julgranssakerna. Glöm att dessa ofta är synnerligen enkla och klumpiga skapelser av småbarnsfingrar, det är det originella som räknas här.

Om vi sedan ser på en bok - hur är den uppbyggd? Jo, den har sitt språk och sin huvudhandling - själva granen. Till detta kommer karaktärerna - ljusen, som kan lysa olika starkt. Resten är miljö och detaljer. Det är de vi njuter av vid sidan av handlingen.

Jag la upp denna liknelse på Facebook. Fick ett roligt svar från min kusin, som jag citerar nedan:
Det finns nog också postmoderna esteter som skulle kunna tänka sig en helt kal barrfri minimalistjulgran. Det motsvarar såna där svårartade böcker som kanske får bra vitsord av recensenterna men som väldigt få av oss vill läsa!
Recensenterna får tycka vad de vill. För mig är detaljerna superviktiga. De är fotfästen för min fantasi. De behöver - ja skall inte - nödvändigtvis ha med handlingen att göra.

Här följer några exempel på lyckade detaljer jag nyligen stött på i böcker jag läst:
En man med mord i sinnet går längs en kaj. Detalj: Hans långa, svarta rock fladdrar i den kalla snålblåsten. Man känner genast hur man inte vill vara där...
Huvudpersonen gömmer sig bakom en soffa. Detalj: Hon lägger handen i något kladdigt på golvet men vågar inte flytta den. Ger en bättre bild av den svinaktigt ostädade lägenheten hon befinner sig i än att bara berätta att den är mycket stökig
Far och dotter befinner sig på en kyrkogård. De är oense - dialogen avslöjar detta. Dottern går upprörd sin väg. Detalj: En ekorre springer framför benen på henne, hoppar upp på en gravsten och försvinner ut ur handlingen igen. Helt oväsentligt men ändå en glänsande julgranskula.

Vilken gran skulle du välja? Den glittrande, den kala eller den mycket enkla utan mer än det nödvändigaste?

6 kommentarer:

  1. SV: Av någon anledning raderades din kommentar istället för att publiceras på bloggen. Märkligt ... Men hur som helst så hann jag läsa den! Tja, det kan kanske vara viktigt men samtidigt förstår jag inte hur. Men ja, man får ju försöka fokusera på det som är intressant men för tillfället känner jag mig som om jag är tillbaka på högstadiets tyskalektioner igen, med andra ord inte särskilt pepp på någonting. Hoppas det blir bättre! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min kommentar att grammatik kan vara bra att ha ett hum om alltså. Ja, så kan det gå... Händer mig på FB lite då och då, kommentarer går upp i rök. Inte alltid en nackdel kanske :)

      Radera
  2. Ljusen (karaktärerna) kan slockna både väntat och oväntat. De kan brinna ner helt eller blåsas ut... Elektriska ljus kan man klart ha, också eller istället. De kan vara fina och fylla en funktion men är inte samma som de levande ljusen som kan vara mer unika och... ja, levande. De elektriska är mer färdigtillverkade, en av flera likadana. Men snyggt uppsatta i granen kan de passa lika bra i sammanhanget som de levande. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande att dra vidare i liknelsetrådarna...
      De elektriska är kanske lånade? Och därför inte så naturliga.
      Sitter de för nära kan de smälta ner varandra...
      Somliga fladdrar vilt av minsta luftdrag, andra brinner stadigt, opåverkade av omgivningen...
      Nä nu får jag ge mig!

      Radera
  3. Tja. Vad säger man? Finns kanske symbolik i allt? Jag menar...En sallad kan vara bara gjord på gröna blad. Men tillsätter man tomater blir det genast bättre...och gurka...champinjoner, minimajs, paprika, sparris kalla kokta potatisar...Det kan bli nästan geggigt oxå =)
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, det kan bli för mycket av allt, även av julgransprydnader...

      Radera