söndag 29 september 2013

Dagen efter... (Bokmässan förstås)

Söndag förmiddag och Bokmässan är över för min del. Det blev verkligen en heldag med råge igår, hemifrån 4.30 och hemma igen 21.40. Ska inte trötta dig kära läsare med en massa detaljer, bara lite smakprov.

Bästa monterprograminslag: Nå ut till bokbloggare, med Petra Jankov Picha (Vulkans monter). Vi var kanske tio åhörare som fick tränga oss tätt ihop för att höra henne i den blandade ljudsoppan från omgivningen. Vettiga råd och synpunkter framförda på ett engagerat och effektivt sätt. Bokbloggarna blir ju allt viktigare som recensenter...

Bästa bokinköp: Återstår att se... Men hoppas få nytta av Lyckas som författare och Att förverkliga din
bokdröm. Den sistnämnda fick jag på köpet när jag gick med som medlem i Egenutgivarna. Och nöje kommer jag säkert få av de andra titlarna, till exempel I skuggan av ett ljus av Marie Löfgren. Av henne fick vi flera goda råd, och tips om ett danskt tryckeri. Känner att jag nu är mer sugen än någonsin på ett eget förlag! Eget och eget, snarare ett familjeföretag med skrivande syskon och dotter som medföretagare. Why not?

Bästa möten: Snacket med Marie Löfgren i Egenutgivarnas monter. Stötte på Fia Filur och fick se vilket nagellack hon valde till slut... Pratade med Amanda Ekberg om hennes intressanta bok Katrine och orättvisan som jag tidigare köpt och även läst. Och för övrigt gäller "Ingen nämnd och ingen glömd".

Bästa tips: Att om man har bil så är det perfekt att stå i Focus parkeringshus. Täckt gångbro över till Mässan, dvs så nära att man kan gå till bilen och lämpa av tunga bokkassar och äta medhavd matsäck. Vila ben och framför allt öron och ögon en stund. Men då måste man vara där i god tid innan mässan öppnar. Vi var där redan klockan åtta, ägnade en knapp timme åt frukost och sista minuten-planering innan vi fulla av rättmätig förväntan lämnade bilen. 

Nå, var du på Bokmässan? I så fall, bästa minnet?

Jag ser rätt trött och överväldigad ut här, eller lite som när akvariefiskarna snappar efter luft vid vattenytan... Men fotot togs sist på dagen, alldeles innan vi lämnade mässan, så intrycket stämmer är jag rädd.

7 kommentarer:

  1. Mässan verkar ha uppfyllt det du önskade få ut av den. Måste ändå säga att efter en sådan mastodontdag, borde du se åtskilligt tröttare ut =) Kortet är bra!
    Anna

    SvaraRadera
  2. Jättekul att du kom fram och hälsade! Tycker det bästa med mässan var att få träffa sina internetkompisar på riktigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Fast jag har inte så många, ännu... Dessutom är jag egentligen rätt blyg i verkliga livet ;)

      Radera
  3. Kul att läsa din sammanfattning av Bokmässan. Petra har skrivit ner sina råd för den som inte hade chansen höra dem på plats: http://egenutgivarna.se/8-tips-for-att-na-ut-i-bruset/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra! Tack för länken och besöket!

      Radera
  4. Det var väldigt trevligt att träffa dig också! Hoppas det blir snart igen och jag önskar dig all lycka med förlagsplanerna!

    SvaraRadera