tisdag 17 september 2013

Boel och Oscar

För att inte helt snöa in på Fantasy, är jag med i Akademibokhandelns bokklubb. Senaste boken jag lånat där heter Boel och Oscar, författad av Josefine Sundström. Slog alldeles nyss igen den efter att ha läst sista raden. Känner att det är en bok jag gärna rekommenderar.

Vad handlar den då om? Gammal man möter ung kvinna. Båda har de en djup sorg inom sig, som hindrar dem att leva sina liv fullt ut. Särskilt kvinnan är illa medfaren efter en avbruten kärlekshistoria. Hos varandra hittar de stödet att ta sig upp ur självmedlidande och skuld... Värst vad det här låter högtravande och trist!

Prövar en annan stil: Rätt mycket känslor här alltså. Mera insida än utsida, även om man får lite glimtar från både Stockholm och Göteborg. Udda för mig är gallerivärlden respektive arkitektbakgrunden. Ståtliga direktörsvåningar med högt i tak såväl som tavelupphängningar och vernissager. Men även ålderskrämpor och senilitet, sjukhem och åldringsvård.

Det som fängslar mig mest är just vänskapen mellan individer från vitt skilda generationer. Man och kvinna, javisst, men också gammal och ung. Mer än 50 år i åldersskillnad. Jag har märkt att jag dras till denna typ av vänskapsskildringar.

En annan bok med samma sorts fascinerande tema är Igelkottens elegans av Muriel Barbery. Den tyckte jag ännu bättre om, kanske för sin större originalitet. Har ju spelats in som film också, men som för det mesta gäller att boken är bättre.

Har du läst någon bok som handlar om udda vänskap? Tipsa gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar