fredag 20 september 2013

Bara en vanlig fredag

Sista semesterdagen denna höstvecka. Strålande väder ute, men långkalsongerna behöll jag på hela dagen efter morgonrundan i 3 grader. Gick en runda med vattenkannan på förmiddagen och reflekterade över hur tråkigt det egentligen är att vattna dessa krukväxter. Varför inte slänga dem allihop? Men jag vet varför jag inte gör det. Lite växter mjukar upp alla hårda, raka linjer i hemmet och dessutom producerar de ju syre. Men önskar ofta att något av barnen hade intresse för detta, så jag slapp...

Sen många år gillar jag särskilt blomsterlönn, eller klockmalva, som de ofta kallas. Brukar framför allt ha gula, men även tomatröda. Lätta att ta sticklingar på och brukar blomma månad efter månad. Nackdelen är att de skjuter i väg så himskans. Och att de samtidigt är så veka i stjälkarna att man får stötta med blompinnar. Sen blir det lite skräpigt med alla vissna blommor. Vissa exemplar tappar bladen nedtill och blir bara fula. Men de lyckade sticklingarna blir fantastiska! Den röda på bilden köpte jag som färdigväxt ifjol, måste jag dock erkänna.

På verandan står ett tiotal pelargoner. Blommar snällt men inte ids jag plocka dän de vissnande. Även dessa vinglar iväg åt alla håll. Inte alls så prydliga som grannens, hon håller sig dessutom till en enda färg, rosa  (Mårbacka?). Varje höst klipper jag ner dem innan de välter och på våren om igen. Då och då tar jag mig i kragen och förnyar med sticklingar. Men kanske jag borde ge upp och köpa nya istället. Få de där knubbiga, tuktade, väluppfostrade exemplaren från handeln.

Cyklamen tycker jag mycket om. Förut köpte jag dessa bara framåt jul, men nu är de ju ute i handeln långt tidigare och svåra att motstå. Det värsta med cyklamen är att välja färg... Tycker mig märka att de inte är som förr, dock. Blommar för fullt och sen bara dör de, istället för att leva kvar utan blommor men med sitt vackra bladverk som pryder sin plats.

Någon som har en favoritblomma att rekommendera? Som helst är torktålig och oskräpig...

Hoppsan, skulle ju berätta om min fredag! Lite kort om eftermiddagen: Gick runt sjön Trummen söder om Växjö centrum, medan maken hade sin sjukgymnastik. Tog trekvart. Hade bara lilla hunden med mig, och hon skötte sig exemplariskt fast hon är så ovan vid folk. Det var så vackert med den blanka sjön där molnen speglade sig! På andra sidan sjön såg jag siluetten av Teleborgs slott, som hämtad ur en fantasybok...

Kvällen återstår fortfarande. Familjemys blir det då, med ostgratinerade fyllda pannkakor, lite god choklad och vitt vin att smutta på. Ska börja se SF-serien Defiance. Spännande med något nytt! Fler som följer den? Vad tycker ni?

7 kommentarer:

  1. Själv har jag bara konstgjorda blommor... Det är inte riktigt min grej.
    Inte hört talas om den tv-serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så klokt... Den var så där, teveserien Defiance. Ingen förlust att missa den. SF. Men kanske den tar sig när man lär känna personerna bättre.

      Radera
  2. Favoriten är Paradisträd (tror jag den heter). Glömmer man vattna totalt, blir det rosa små blommor. Bara Staffan och Marianne som lyckats med när de var bortresta =). Broder Sven hade en, stort som ett litet äppelträd. Urgammalt. Mina är väl mellan 3-10 år men fortfarande hanterbara. Du ska få ett ex av mej =)
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, gärna, men tro mig, även de kan må dåligt av för slapp eftersyn. Ser för mig missfärgade, platta blad som dystert slokar. Minns dock inte var eller hos vem jag sett sådana. Men går det så illa kan jag ju lämna den åter till dig, för ömmare omvårdnad och tillfrisknande :)

      Radera
  3. Glöm inte tipsa i förväg om ni hittar ngn bra serie (eller film), så kan jag se den på nätet! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den 3 oktober börjar två serier, men vilka var det nu? Homeland kanske? Och någon om superhjältar, Agents nåt. Ska påminna om vi minns det...

      Radera
  4. Missade att fira att detta är mitt hundrade inlägg på bloggen! Hipp hipp hurra va jag är (en aning) bra!

    SvaraRadera