torsdag 12 september 2013

Att välja nya glasögonbågar är pest!

Idag har jag inga vettiga uppslag alls för dagens inlägg, så det får bli vad det blir. Läste på någons blogg om detta med hur stor roll kläder spelar. Både när man skriver - hur detaljerad ska man vara - och när man själv ska dra på sig något. I det senare fallet gör jag det lätt för mig. Till vardags jeans eller arbetsbyxor (distriktsveterinärernas) med skjorta eller tenniströja. Till fest ... hm, jag går aldrig på fest egentligen. Men vill jag klä upp mig så får det bli lite snyggare byxor och någon snyggare skjorta. Kjol eller klänning bär jag bara en gång vart tionde år, typ.

Men kläder går ju an, man kan köpa nya rätt enkelt. Värre är det med glasögon! Att byta glasögon är som att byta ... tja näsan. Och det vill man ju inte bara så där. Har efter fem år blivit så invand i mina bågar att det nu är stört omöjligt att trivas i något annat. Tror jag alltså. Men nödvändigt att byta, tyvärr. Hade med mig syrran till Synsam som smakråd i måndags. Hon hjälpte mig välja ut fyra bågar som jag sedan lånade hem. Syrran tyckte bäst om de röda. Maken tyckte sämst om de röda. Jag tyckte bäst om de minst iögonfallande förstås, för sån är jag.

Dottern bidrog genom att fota mig på närbild med de fyra olika bågarna så jag skulle kunna se bättre. Är så närsynt att det är svårt annars. Så här ser jag ut:

1. Gråsilvriga. Bra form men lite breda.
2. Mörkblå - kanske bra till mina blå ögon och mestadels blå garderob... Men ser så stora ut.
3. Röda... Njaä. Är inte jag. Gillar inte formen heller...
4. Min favorit tror jag. Kopparbruna. Bra form.

Vad tycker du?

Nåja. Att vara närsynt och behöva glasögon är inte bara en nackdel. När mina jämnåriga nu ser sig om efter närmaste förstoringsglas, bara lyfter jag lite på mina glasögon ... Ser knivskarpt på 10-12 cm avstånd. Perfekt när man t.ex. ska läsa batchnumret på vaccinflaskor som alltid står med pytteliten stil. Eller tyda kolhydrathalten i livsmedel för att avgöra om det är lchf-godkänt.

10 kommentarer:

  1. Gillar tjusarlocken i håret =)
    Kopparbruna är ju lite närmare rött än vad blått är =). Men vilar de mot kinderna? Tycker annars att de är bra. Alternativ 2 blir för hårda enligt min smak. Alltså. alt. 1 eller 4.
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för dina säkra smakråd!

      Radera
  2. Jag tycker nr 4 liksom du :)
    Men varför måste du byta bågar då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antireflexbehandlingen lossnar från glasen. Störigt o fult. Och då kan jag lika väl byta till nya bågar. Spara de gamla som nödfallsreserv. :)

      Radera
  3. Tycker också nr 4 på glasögonen :) En annan sak som är bra när man är närsynt är också att man blir en mästare på att plocka ut stickor. Men jag måste oftast plocka ur linserna först, har aldrig lyckats trivas i glasögon. Lycka till med fantasyromanen, skriver själv i liknande genre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev nummer fyra kan jag avslöja idag.
      Hade varit roligt att veta mer om just ditt skrivande...

      Radera
  4. Jag skriver historisk fantasy. Håll utkik på Undrentide förlag 2014 :) / Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag, ingen risk! Undrentide är mitt favoritförlag, har köpt nästan alla deras böcker :)

      Radera
    2. Hej läser och njuter av din smått filosofiska blogg och ditt spännande bokprojekt. En fin inspiration på vägen när man sitter ensam i vargtimmen och familjen sover och man undrar vad man har gett sig in på när man lägger så mycket tid på att skriva texter som aldrig tycks ta slut... Har själv startat upp en blygsam blogg. Välkommen gärna att besöka den. :) /Helena ("Söner av Heimdall")

      Radera
    3. Här kommer länken:
      http://heimdallsattlingar.wordpress.com

      Radera