måndag 16 september 2013

Att minnas en inköpslista

För några år sedan köpte jag en bok som handlade om Minnet, hur man tränade det och lite sådant. Författaren hade visst vunnit en massa tävlingar i konsten att lägga oerhörda mängder fakta på minnet. Eller om det var spelkort. Tyvärr minns jag inte vad han hette, amerikan tror jag. Inte heller minns jag bokens titel, Inte ens kan jag nu hitta den, har glömt var jag placerat den i våra många bokhyllor. Tror den var rätt liten och tunn ...

Men en sak minns jag. Nämligen hur man memorerar en inköpslista! Någon som är intresserad? Det är så otroligt effektivt att alla skolbarn borde få lära sig det. Bäst fungerar knepet just för förteckningar över varor, men kan till nöds också användas för
Att göra - listor. (Obs att min krystade formulering "förteckning av varor" beror på min överdrivna rädsla för upprepningar, i detta fall av ordet listor...).

Nåväl, hur gör man då? Jo man skaffar sig ett möblerat hus. Eller en våning. Eller till nöds kan det fungera med en trädgård eller annan varierad miljö utomhus. I den valda omgivningen väljer man ut ett antal fasta platser som man sedan alltid använder. När man ska memorera låt säga en matlista, så tänker man sig första varan på plats ett, nästa på plats två, osv och så vandrar man fram från plats till plats. Krävs en liten extradetalj för varje plats också.

Jag ska åskådliggöra med min egen hus-vandring och fingerad matlista:
1. I vasken i grovkökets diskbänk lägger jag morötter bredvid varandra. De är så tjocka att den sista inte riktigt ryms utan ligger halvt ovanpå.
2. I microugnen stoppar jag in en flaska flytande smör. Tyvärr råkar någon sätta igång micron så smöret kokexploderar...
3. Hundkorgen i hallen har en hundfilt under vilken jag gömmer en påse kycklingfiléer. Filten får en bula mitt på som hunden undviker så gott det går.
4. Lädersoffan vill ingen sitta i sedan någon spillt hallonsylt där.
5. Pianotangenterna är inte så smala som påsförslutarna jag radar upp där.
6. På akvariet står ett paket fryst torsk... behövs inte mer.
... och så vidare, ni fattar väl nu?
Detta knep använder jag mest när jag misstänker att jag kommer tappa bort listan eller glömma den hemma
Det konstiga är att det inte är några problem att uppdatera denna plats-lista med nya varor...

Det fanns andra minnesknep i boken, men dem har jag glömt, tyvärr! Numera mår jag så mycket bättre än när jag köpte boken, att det inte stör mig särskilt mycket att minnet är uselt. Dessutom älskar jag listor som man kan få stryka på allteftersom punkterna är fixade. 

Och så frågan på slutet som ska stimulera lusten att lämna kommentar: Hur gör du för att komma ihåg saker?
Och en extra: Blev de för många bilder nu? Har fått en ny länk med fria bilder från dottern:  www.clker.com

7 kommentarer:

  1. ...och med rädslan för att bli psykotisk ska jag nog inte använda mig av denna modellen. Haha! Jag går i princip alltid till en och samma affär och därför vet jag var allt är i den. Inköpslistan görs alltid utefter min gångväg genom butiken så därför minns jag alltid vad jag ska ha - även om jag nu i ärlighetens namn 99% av alla gångerna har listan på saker jag ska handla med mig i väskan/mobilen. :)

    SvaraRadera
  2. Oj, jag blev alldeles förvirrad av huset. Jag bara nöter in grejerna tills de sitter. Har ganska bra detaljminne när jag känner för det :) Fast telefonnummer är jag inte bra på. Men repliker ur filmer, citat från böcker och textsnuttar brukar fastna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svar till er båda: Asså, det funkar faktiskt suveränt! Ni kan väl testa nån gång bara för att...
      Jag handlar också alltid i samma affär men tyvärr möblerar dom om lite titt som tätt.
      Siffror är ett annat kapitel - där har jag mitt alldeles egna knep. Kanske tar det en annan gång... :)

      Radera
  3. Mmmm. Jag har testat och det funkar =) Fast oftast numrerar jag de olika avdelningarna i butiken. 1= frukt och grönt. 2=ägg och smör. 3. mjölk och juice. 4. chark och kött. 5. ost och sill o.s.v. Finns fler varao på dessa nummer men jag vet att jag ska ha något från 1,5,8,9 och 10 t.ex. Men till sist och syvende är listor ändå bra att ha =)
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, det var en ny idé... Siffrorna alltså. Ska jag storhandla så tar jag en större papperslapp och skriver varorna i grupper i den ordning de finns när man går "varvet runt" på Kvantum. Då brukar jag slippa gå tillbaka. Vissa varor är ju alltid-varor, de skriver jag inte upp (förstås). Hehe - allt som gör handlandet effektivare är välkommet - tänk vad tid av ens liv man tillbringar för att handla livets nödtorft! Fast klart intet mot förr i tiden...
      Bäst sluta innan jag blir filosofisk. :)

      Radera
  4. Hej Astrid! Författaren heter nog med största sannolikhet Tony Buzan, (engelsman) Jag gick en kvällskurs i mindmapping för herrans många år sedan Kursledaren rekommenderade boken "Du kan om du vill" av just Tony Buzan. Jag köpte den och har hittat den i bokhyllan nu, en riktigt intressant bok som det kan vara dags att kolla in igen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket möjligt. Ringer inga klockor men minnet är ju som det är :) Du kan väl berätta om du hittar nåt användbart.

      Radera