torsdag 26 september 2013

Att hitta, följa och kommentera andras bloggar

Min lista på blogghanteraren Bloglovin upptar nu ett trettiotal bloggadresser. Alla följer jag inte lika noga förstås, men känner ändå att jag nått en gräns för vad jag hinner med. Vilket är bäst - kvantitet eller kvalitet? Och med kvalitet avser jag ingen betygsgradering, utan bara vilka bloggar som passar just mig och mitt skrivarintresse bäst. Händer förstås att jag efter en tid raderar vissa bloggar från min lista, för att de tar upp  för mig mindre intressanta ämnen, typ barnböcker.

Ändå tänker jag ibland att det säkert finns för mig helt nya bloggare i precis min smak, som jag inte upptäckt. Och inte kommer att göra om jag inte letar. Sådana som  jag kan bli "kompis" med, få närmare relationer till. För de flesta av de jag följer är jag bara en passiv läsare av, lämnar sällan kommentarer. Desto mer glad är jag då över de som jag tycker mig ha lärt känna litegrann, genom att själv lämna kommentarer ibland och till min glädje upptäcka att de hittat hit.

För det finns ju egentligen ingen annan väg att få någon sorts tvåvägskommunikation än via kommentarerna (om man inte väljer mejladressen förstås). Alltså vill väl alla bloggare ha kommentarer? Eller tycker många att det är mest besvärligt? En del inbjuder ju verkligen genom att avsluta sina inlägg med en fråga till läsarna, eller ha en stående mening typ välkommen att kommentera.

Det finns ju de som väljer att inte lämna möjlighet till kommentering. En anledning är att man då slipper se hur få som kommenterar, slipper bli besviken. Men jag tycker det är synd, för ibland vill man verkligen lämna sin åsikt om inlägget, sitt bidrag till en intressant diskussion, ett tips eller bara allmän uppmuntran.

Men efter snart 4 månaders bloggskrivande, förstår jag rätt så väl nu varför man inte kommenterar. Flera orsaker förstås.
1. Man hinner inte
2. Inlägget är inte så intressant att man tycker det är värt kommentar
3. Det finns redan så många andra kommentarer att man drunknar
4. Man vill vara anonym läsare, nöjd med envägskommunikation
5. Man läser inläggen på iPad eller liknande där det inte går att lämna kommentarer, inte utan stort besvär. Typ.

Tillbaka till vilka bloggar man vill följa. Jag har hittat mina framför allt genom att följa länkar från de som lämnat kommentarer. Initialt fann jag de första via bokbloggar.se. För mig är bloggare som själv skriver mest intressanta, men följer även ett fåtal rena bokbloggar, dvs som bara läser och recenserar. Bara och bara, tycker de gör ett starkt jobb, både som hinner läsa så mycket och sedan oftast skriva så lagom och bra.

Hur gör du för att hitta intressanta bloggar?

Har inget med blogginlägget att göra, bara ett foto jag lyckats med

11 kommentarer:

  1. Jag hinner knappt läsa och kommentera de jag läser nu så söker sällan upp nya bloggar, men alla som hittar till mig och gör sig besväret att kommentera hos mig brukar jag återgälda med ett besök och försöka fortsätta titta in hos. Det är en avvägning det där. Bloggvärlden och gemenskapen är kul, men den tar också tid från skrivandet... Men lagom är bäst antar jag. Väldigt fint foto!

    SvaraRadera
  2. Om ett halvår eller så kommer jag nog skratta åt mina naiva inlägg om bloggandets mysterier :)

    SvaraRadera
  3. För mej är väl inte "skrivande bloggister" så intressanta. Jag skriver ju inte själv. Men har bloggat i många år. Bara för att det är roligt att debattera. Fick lov att sluta för det tog på tok för mycket tid från "verkliga livet". Anna

    SvaraRadera
  4. Ännu en kommentar gällande kommentarer. Tråkigt att det inte går att se tidigare kommentarer utan att så att säga "gå in" på just det inlägget man vill kolla. T.ex. om jag skulle vilja se om jag fått svar på kommentar jag lämnat i något tidigare inlägg. Då måste jag aktivt välja just det inlägget. Men får alltså bara upp just det inlägget. Hade varit bättre om man kunde scrolla och samtidigt se alla kommentarer i alla tidigare inlägg. Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa bloggar har ju en funktion där man kan kryssa för att man vill följa kommande kommentarer på just det inlägget. Inte blogspot dock, tydligen. Men ska kolla med min IT-avdelning (=Caroline) :)

      Radera
    2. Men vänta nu, det finns en ruta där man kan bocka för "avisera mig". Testa den!

      Radera
  5. Fiiint foto!
    & jag läser ju som sagt oftast dina inlägg på ipaden, där jag inte kan kommentera, så har varken ork eller tid att ta fram datorn bara för det :3

    SvaraRadera
  6. Visstja! Ännu en anledning, lägger till den :)

    SvaraRadera
  7. Jag följer ibland länkar från dem som kommenterar i min blogg, eller om jag helt enkelt har googlat efter bloggar som handlar om vissa ämnen. Vanligtvis så "råkar jag" bara följa en person helt plötsligt, utan att det är planerat. Hehe! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Googla efter bloggar som handlar om vissa ämnen... Bra idé.

      Radera