söndag 4 augusti 2013

Skrivandets glädje

Vilken tillfredsställelse det är när skrivandet flyter! Idag har jag skrivit drygt fyra sidor och tagit mig igenom en av bokens mest dramatiska scener. Känner att jag måste ta en andningspaus nu. Hitta tillbaka till verkligheten. Samla nya krafter och tänka. Nytt kapitel, ny synvinkel. Växlar mellan tre huvudkaraktärer vilket betyder att jag måste ställa om siktet och personligheten. Nu är två av de tre i samma miljö, på samma plats till och med, alltid något. Där jag nu ska återkomma till handlingen är det den tredjes tur att dras in i dramatiken. Fast inte rent fysiskt...

Tidigare idag har jag haft nöjet att fortsätta redigeringsläsandet av min dotter Carolines manus. Kapitel 28 till 36. Helt olikt mitt eget och så bra att jag måste mota undan en viss avundsjuka. Mitt eget skrivande känns banalt i jämförelse. Otåligt måste jag nu vänta på att hon hinner få sin egen sista handpåläggning klar innan jag kan få läsa slutet, kapitel 37 till 44, eller vad det blir när hon är klar. Vilken fördel jag har som på detta sätt kan utbyta redigeringshjälp med min vuxna dotter! Vi hittar ofelbart saker att korrigera i varandras texter, som får respektive författare att förundras över hur man själv kunde missa det. Andras ögon är ändå alltid andras ögon. Lyckligtvis har vi nästan samma syn på vad som är bra skriftspråk, även om vi har rätt olika stil.

Drakögon - Caroline hinner mer än att skriva. Virka drakar t.ex.

Med ålderns rätt har jag dragit ned på nattsömnen. Tycker inte jag har tid att sova bort resten av livet. Får räcka med max 7 timmar i sängen. Det är ju så mycket jag vill hinna på min fria tid. Har egentligen inte tid att jobba... En god vän läser för närvarande en bok som heter "Fyra timmars arbetsvecka", eller något i den stilen. Vilket idealsamhälle vore inte det! Ligger säkert mycket i att det i många yrken skulle gå att effektivisera sitt arbete betydligt. Mindre snack och mera koncentration. Fast ändå måste det ju finnas 40-timmarsarbeten typ serviceyrkena.

Min dagliga fritid fördelar sig på skrivande (bokmanus, blogg och mejl), läsande (för lite numera), hundpromenader (då jag antingen lyssnar på ljudbok eller tänker på vad jag ska skriva), en aning trädgårdsarbete (mest vattning i denna torra sommar) och så förstås minsta möjliga hushållsarbete. 45 - 60 minuter framför teven blir det också. Men så mycket mer räcker den inte till. Tyvärr.

Kanske jag kan dra ner nattsömnen till 6 timmar ... Eller 5,5 ...

2 kommentarer:

  1. 7 timmar är någon slags norm för nattsömn. Jag har märkt att jag är piggare efter 6 timmar. Men skulle då och då gärna vilja ta en timmes siesta mitt på da´n. Kliva upp 3 på morgonen är underbart tyst och kan ge effektiv arbetstid. Men man blir så osocial på kvällen till andras förtret =)
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är inte 8h det som anses vanligast? Fast det är inte riktigt samma sak att räkna timmar nattsömn och tid i sängen.
      En powernap på 20 min på em ersätter säkert 1-2 h nattsömn...

      Radera