fredag 2 augusti 2013

"Självpublicering är en revolution"

Hälsade på bror min häromdagen. Han räckte mig en gammal kulturbilaga till DN, från 1 juni, som han sparat med tanke på min egenutgivning. Rubriken är hämtad därifrån. Det handlar om Mark Coker och hans amerikanska e-boksföretag Smashwords, som jag själv aldrig hört talas om förut. Tänkte plocka lite godbitar ur denna intressanta artikel. Observera att det gäller amerikanska förhållanden.

När Smashword grundades 2008 publicerade de 140 e-böcker under sitt första år. Nu, sex år senare, har de 220 000 titlar tillgängliga för nedladdning! Företaget säljer självpublicerade e-böcker för 70 000 dollar per dag. Många titlar säljs det inte ett enda ex av, medan andra hamnar på de amerikanska bestseller-listorna. 

Det hela började med att Mark själv, och hans fru Lesleyann, fick sin första bok refuserad. Mark började tycka att förlagen har alltför mycket kontroll - förläggarna har makten att bestämma vad författare har rätt att publicera och vad läsarna har rätt att läsa. Han menar att konstnärsklassen - dit författarna kan räknas - alltid har betraktats som andra klassens medborgare. Först var de beroende av rika mecenater, sedan blev de tvungna att buga underdånigt för förläggarna. När Mark startade Smashword såg han det som en revolutionär handling; självpublicering handlar om att ge makt åt folket! Därav den kaxiga logotypen.


Att publicera en bok med hjälp av Smashword är gratis. Författaren laddar upp en Wordfil på sajten och får hjälp med konvertering till de vanliga e-boksformaten liksom med distribution genom etablerade e-boksförsäljare. 85% av försäljningen tillfaller författaren, som själv bestämmer priset på sin bok. Mark menar att hans företag vänt upp och ned på den traditionella ersättningsmodellen, där författaren får så lite som 12-17 % av försäljningspriset. Det för med sig att självproducerade böcker får en stark ekonomisk fördel; de blir såpass mycket billigare att det blir närmast skadligt för författarens karriär att publicera sig via de traditionella kanalerna. En bok som kostar 3,99 dollar säljer fyra gånger så mycket som en bok med ett pris på över 10 dollar.

Journalisten frågar om inte förlagsredaktörerna behövs som grindvakter på en bokmarknad som annars skulle svämma över av skräp? Marks svar: - Nej. I slutändan är det ändå alltid läsaren som bestämmer vad som är bra. Det existerar ingen bättre metod att marknadsföra böcker än mun-till-mun-metoden. Flera av Smashwords bästsäljare har fått ingen eller mycket lite marknadsföring av sina författare.

Romantik är den genre som säljer bäst på Smashword. Men att de etablerade förlagen skulle stå för en mer kvalitativ utgivning håller han inte med om. Förläggarna koncentrerar sig helt på den kommersiella potentialen, ger till exempel ut böcker av amerikanska reality-tevestjärnor bara för att de är så kända. Detta på bekostnad av litterärt intressanta böcker.

Marks budskap till författarna är att de inte längre behöver förläggare. Om han själv var förläggare idag skulle han vara livrädd. Detta sa han tydligen i intervjun bara några timmar före en föreläsning arrangerad av Svenska förläggarföreningen...

Allt detta låter ju hur bra som helst för en egenutgivare som jag, det är bara ett problem - jag är en inbiten bokälskare. Man fyller inga bokhyllor med e-böcker!


2 kommentarer:

  1. Gamlingar som vi vill naturligt nog fylla hyllorna med riktiga pappersböcker. Men framtiden talar nog ändå för digitala böcker. Det är världens och utvecklingens gång. En fantastisk idé i allafall. Bara att lyckönska smashwords och hoppas att det dyker upp andra liknande på svensa.
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan kanske lägga upp svenska e-böcker även på Smashword...
      I Sverige finns det vad jag vet bara Kapitel1.se, där finns även hela böcker tror jag. Och man kan nog inte ladda ner utan måste läsa uppkopplad.

      Radera