lördag 24 augusti 2013

Provbok nummer två har anlänt!


Jodå, min riktige handläggare på Vulkan höll sitt ord. Han "styrde upp det hela" och nu har en ny provbok kommit hem till mig via vår lantbrevbärning! Yes! Såg genast att den har den rätta tjockleken, nästan 3,5 cm. Det bör man väl kunna kalla en tegelsten, eller? Omslaget blev ännu bättre nu när titeln inte blir så hopklämd på ryggen. Min omslagsdesigner, Maria Helena Stanke, bör kunna vara lika nöjd som jag är själv!

Av någon anledning har det emellertid denna gång blivit matt finish, inte gloss, som är det jag har beställt. Känns som att det alltid blir något fel, aldrig blir helt perfekt när det gäller Vulkan. Men pappret är tjockare nu och rubrikerna har rätt teckensnitt. Marginalerna är också som vi (min dotter och jag) har ställt in. Sidoantalet stämmer - 660.

Min dotter tycker att vi nu måste läsa igenom hela provboken för att en sista gång leta efter felstavade ord, uteblivna ord, horungar och andra missprydnader. Jag vet inte om jag tycker det är värt den tiden. Vilken bok är hundra procent felfri? Jag hittar minst fem-sex fel i varje bok jag läser, tycker jag. Småsaker som särskrivningar, bokstäver som bytt plats, ord som borde raderats vid redigering etc...

Men jag får väl börja skumläsa i alla fall, redan nu i helgen och se hur engagerad jag blir. Är väl tionde gången eller något sånt jag läser denna bok, kan den snart utantill. Risken är förstås därför extra stor att jag inte ser felen längre. Borde kanske börja läsa bakifrån - hittade det tipset i någon blogg. På så sätt skulle det vara lättare att hitta fel. Men det känns ju helknäppt, om jag får lov att använda detta antika ord. Och skulle ta ännu mer av min tid. Varför inte lita på mina tidigare redigeringar?

Fast jag tänker kanske helt fel nu. När jag äntligen kommit så här långt borde jag inte släppa igenom något som jag inte gjort allt jag kan för att det ska bli så bra som bara är möjligt. Och min dotter har lovat att hjälpa mig, vi får väl ta halva boken var. Pax för den andra halvan - den är mest spännande... Och då slipper jag prologen som jag skrivit om så många gånger att jag blir smått illamående av att läsa den!

Jag återkommer och berättar hur mycket fel vi hittar :)

6 kommentarer:

  1. Grattis till tegelstenen! Ser fantastisk ut! Ska bli så spännande att (vi snart får möjlighet) läsa den!
    Josefin och Jonas

    SvaraRadera
    Svar
    1. I alla fall kan den pryda er bokhylla! :)

      Radera
  2. Liten felskrivning vid tjockleken (fixat nu). En 35 cm tjock bok är lite väl otympligt även för en tegelsten. En sån skulle nog också va svår att få ner i en brevlåda. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Tack min kära hjälpreda och övervakare!

      Radera
  3. Något som är helt perfekt kan bli...FÖR perfekt om man "bråtar" med det. Låt boken vara nu! är mitt råd. Du vet att du var nöjd när du skickade in manuset. Du kan bli insnöad om du fortsätter! Du är en människa och inte en maskin! Ägna dej åt de nya böckerna i stället!
    (Gillar många utropstecken =) )
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr Anna, det är redan försent... Började läsa och hittade ett par fel på första uppslaget och mer därefter. Är missade raderingar eller fel ordföljd efter ändringar (typ "känt varandra i tre bortåt månader"), avstavningar vid radbyten som Word inte fixat (typ lekt-ioner), missade kursiveringar vid tankar etc. När jag ändå ändrar dessa putsar jag lite på kommatecken och tankestreck. Hann 43 av 657 sidor igår, så det var ungefär en femtondel. Gör jag lite varje dag så tar det 2-3 veckor. Hjälper Caroline till så går det snabbare förstås :) Du hinner nog ikapp oss med Pannkaksfolket!

      Radera