tisdag 13 augusti 2013

Övergrepp och brustna illusioner

Jag är framme vid en svår scen i min bok (femman kallad). En av huvudkaraktärerna ska utsättas för ett
sexuellt övergrepp. Inte för att jag känner en längtan efter att beskriva något sådant, utan för att det skulle passa in så bra. Händelsen utspelar sig i min fantasyvärld - tänk er en skogsmiljö typ Redwoodskogen i Californien. Flickan ifråga svärmar sedan länge för en man som knappt ser åt henne. Nu har ett oväntat dödsfall inträffat i skogsbyn och flickan är chockad, mycket ledsen och förstås extra sårbar.

Mannen hon är förälskad i är van att få vad han vill ha. Van vid att kvinnor känner sig hedrade över hans intresse och gärna delar hans sovplats. Förväntar sig att den för tillfället utvalda endast ska känna sig stolt och smickrad över hans närmande. Han är egentligen varken ond eller brutal, bara inskränkt, fantasilös och alltför van vid sin maktposition.

Jag behöver få iväg flickan från byn, där något fruktansvärt ska inträffa. Detta för att spara hennes liv - vill ju inte att en av huvudpersonligheterna ska stryka med. Och hon måste hålla sig borta ett tag, något dygn eller så, tills faran är över. Alltså utsätter jag henne för detta övergrepp, långt inne i skogens djupa dunkel, där ingen kan komma till hennes räddning. Ingen utom en tjej i en helt annan verklighet, en annan av mina huvudkaraktärer som får plocka ihop spillrorna. Mentalt.

När hon så småningom tar sig tillbaka till byn, tillintetgjord och med brustna illusioner, väntar nästa chock. Men samtidigt en ny vänskap. En främling i byn som hon tidigare mött med misstro och irritation, möter hon nu i en helt ny situation. Han är minst lika förkrossad som hon själv.

Men de två finner varandra och tillsammans rider de mot solnedgången ... Nä minsann. Inte fullt så enkelt och romantiskt! Är faktiskt inte riktigt klar över slutet ännu. Måste komma förbi denna scen först och se vartåt det barkar.

4 kommentarer:

  1. Ojojoj du borde kanske varna för spoilers? :o

    SvaraRadera
    Svar
    1. Räknar med att när denna bok (eventuellt) kommer ut har alla glömt vad jag skriver här... :) Dessutom kanske det inte alls blir som jag tror nu, ibland blir man själv överraskad!

      Radera
  2. Håller nog med Mirre lite. Tycker inte man får berätta sådant där. Den dag jag läser detta kommer jag att komma ihåg att det hela slutar med att de rider in i solnedgången...typ...
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra! Då kommer du att bli överraskad :)

      Radera