måndag 12 augusti 2013

Mitt liv har snällt följt hjulspåren

När man har unga människor omkring sig, på väg ut i (arbets)livet, inser man att livet är väldigt komplicerat.
Så jobbigt de har det nu för tiden! Annat var det när jag var ung...

När jag var ung valde jag mellan veterinär och bibliotekarie. Lönen avgjorde...

När jag var ung praktiserade jag på gårdar ett par år för att få extra poäng som hjälpte mig komma in på Veterinärhögskolan. Inte svårt alls att få dessa rätt uselt betalda praktikplatser. Fick 0,2 p per månad att lägga till betyget. 0,1 om man bara stod i typ korvkiosk.

När jag var ung fanns inga hemmadatorer, inga mobiler, ingen Facebook.

När jag var ung hade jag två intressen: att rida och att läsa böcker.

När jag var 21 mötte jag min blivande, jämnårige make - jobbade på samma gård.

När jag var 22 gifte vi oss.

När vi passerat 30 började vi tänka på barn. Hann få tre före fyrtio.

När vi var 39 byggde vi eget hus. På landet.

När jag var 55 började jag skriva.

Nu är jag 58, jobbar halvtid, skriver på mitt femte bokmanus och ser fram emot pension och eventuella barnbarn.

Hur har det varit? Lätt som en plätt? Nåja, inte alltid förstås, men inga större motgångar. Ser jag tillbaka kunde jag möjligen ångra att jag inte blev bibliotekarie. Och att jag inte upptäckte skrivandets glädje och tillfredsställelse 10 år tidigare.

6 kommentarer:

  1. Pappa fick en "grej" i farsdagspresent av mej när jag var barn. En uppslagen porslinsbok på vars blad det stod:
    "Minns de lyckliga stunderna blott". Du verkar inte behöva en sådag "bok", för du fixar det ändå =)))
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl såna ordspråk som leder till uttrycket "det var bättre förr" ;)

      Radera
  2. Sv: När jag skriver del 1, del 2 och del 3 menar jag bok 1, bok 2 och bok 3 i en serie :)
    Jag vet att det kommer bli två delar i den serien, och eventuellt blir det en tredje om jag får till en bra historia som passar ihop med den tidigare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är imponerad av författare som kan tänka ut handlingar i kommande böcker; jag har själv fullt sjå med att hålla koll på en i taget :)

      Radera
    2. Sv: Jag bestämde mig för att dela upp det i två delar för mitten av historien blir ett väldigt bra slut på bok ett och en cliffhanger inför bok två :)

      Radera
    3. Aha... Min första bok är fristående, men fortsätter i nr 2, för att efter ca 1/3 hoppa 10 år framåt i tiden. Funderade ett tag på att dela ettan, men det blev inte bra.

      Radera