onsdag 14 augusti 2013

Min minisemester börjar imorgon

Massor av småfisk, ser ni dem?
Denna sommar har jag inte haft någon egentlig semester, allt för att vara tillgänglig för fiskodlare med problem. Sommaren är deras jobbigaste tid eftersom fisken mår sämre när vattentemperaturen stiger - bland annat för att syrehalten sjunker med stigande temperatur. Särskilt röding är väldigt värmekänslig och får lätt infektioner när det blir för varmt. Har man då en fiskodling är det kris när fiskarna börjar dö och det måste till åtgärder som ibland handlar om medicinfoder. Och för det krävs ett recept, vilket bara kan skrivas av en veterinär. Moi!

Men från imorgon kväll fram till söndag kväll kommer jag hänvisa till en kollega på både mobilen och mejlen. Arbetsmobilen stänger jag av och lämnar hemma. Efter övernattning hos syrran i Lammhult, stiger vi upp i gryningen fredag morgon för att använda morgontimmarna till att köra upp till Stockholm. Vårt mål är Formexmässan! Tänker inte beskriva så mycket vad den handlar om, är ändå inte för allmänheten utan för branschfolk. Dit hör min syster i egenskap av affärsinnehavare: Chokolat & antikt.

I alla fall kommer vi vandra runt några timmar under både fredag och lördag, studera trender, provsmaka choklad och överväga beställningar. Godsaker, trädgårdsattiraljer, leksaker, presenter ... Massor av synintryck som effektivt kommer förpassa alla fiskproblem till nånstans långt under medvetandets spegelblanka yta.

I Stockholm bor två av mina systerdöttrar och dessa kommer vi hälsa på, samt övernatta hos den ena. Räknar med ett par mysiga kvällar i deras sällskap. Frampå förmiddagen på söndag sätter vi oss i bilen igen för att köra hemåt. Och om uppresan blir full av prat och planerande, så kommer hemresan bergis göra oss hesa av att gå igenom alla intryck.

Ska bli sååå jätterolig, min minisemester ...

2 kommentarer:

  1. Hesa kommer vi bli. För vi tycks ju aldrig hinna prata färdigt. Ska bli underbart att få massor av timmar att bara slösa på prat =) Välkommen i kväll!
    Anna

    SvaraRadera