tisdag 6 augusti 2013

Gästinlägg: Vardagstankar

Text och illustration: Caroline Ahlberg.

Jag älskar kallt kranvatten. Kontrollerar ofta temperaturen först innan jag slickar i mig de dyrbara dropparna. Jag skulle kunna stå och dricka från kranen hela dagen känns det som ibland. Fantastisk uppfinning det där. Vattenkranen.

Ost är något jag nyligen fallit för. Brorsan har varit galen i ost så länge jag kan minnas men det är först nyligen som jag insett tjusningen med det. En lagom stor bit räcker länge. Så god smak när man låter den smälta mot tungan. Mmm. Stressa mig inte. Att äta ost är en svår konst som kräver sin tid.

Grannen i huset borta vid korsningen skrämmer mig. Jag vet inte riktigt vad det är, men något i hans hotfulla uppenbarelse och stenhårda blick får mig att snabbt retirera till säkrare mark. Han är snabb också, grannen. Ibland jagar han efter mig och det är inte alltid jag kommer undan utan rivsår. Förstår inte vad han har emot mig egentligen.

Något annat jag inte tycker om är att stå framför dörrar utan att någon erbjuder sig att öppna dem. Det är faktiskt artigt att öppna dörrar för folk. Ett sätt att få någon att öppna en dörr för mig är att påkalla deras uppmärksamhet genom ett fönster. Ge inte upp förrän dörren är på vid gavel, bara för din skull. Ett annat sätt som jag tar till ibland är att gå ivägen för folk och klaga över hur dörrar alltid borde vara öppna. Detta är också en bra taktik för att få maten serverad, har jag upptäckt. Bara klaga över hur dålig servicen är och vips ställer någon fram en välfylld skål.

Att ha en bror är faktiskt riktigt trevligt. Honom kan man brottas med för skojs skull, istället för på blodigt allvar som med grannen. Också trevligt när båda ligger och slöar i tv-rummet - man känner sig inte riktigt lika lat när man inte är ensam om att lata sig. Förresten tror jag att alla borde ägna mer tid åt att vila. Testa nya sovplatser när du är uttråkad, du kan bli förvånad hur bekväm en fönsterkarm kan vara.

På tal om det, sova låter som en utmärkt idé just nu. Allt tänkande har gjort mig ganska utmattad. Jag tror jag ska tassa upp på övervåningen och se om någon säng står ledig. Stängd dörr där ja. Vem kom egentligen på den onödiga idén att ha stängda dörrar? Fast det är klart ganska skönt när en sådan befinner sig mellan mig och grannen. Sträcker ut mig på soffan istället. Tänk på att ha koll på var du placerar svansen så att ingen råkar sätta sig på den, ett litet tips bara.

Tassen ser visst lite smutsig ut. Är det bara jag som tycker det? Kanske bäst att tvätta den för säkerhets skull, innan jag somnar och glömmer bort det. Lika bra att ta resten av kroppen när jag ändå är igång.

Klar. Bara att gäspa, sluta ögonen och njuta av en stunds fridfull vila.

katten Mysli

2 kommentarer:

  1. Fin text :)
    Det tog ett tag innan jag förstod att det handlade om en katt.

    SvaraRadera