lördag 3 augusti 2013

Fredens pris

Har just läst färdigt Fredens pris av Anna Blixt. Så bra den är! Men först, innan jag glömmer det: kolla gärna Annas webbsida, vacker och fantasieggande, skapad av Maria Stanke, som också gjort omslaget till boken. Från henne har jag fått filen till bilden här intill, tack Maria!

Handlingen? Den kan ni läsa genom att klicka på omslagsbilden... Lite kort här: Striden står som så ofta i fantasyböcker mellan Ljuset och Mörkret, men Anna vänder upp och ned på det hela - här ser vi det från Mörkrets sida. Huvudpersonen, jag-personen Minora, tillhör Mörkrets makter och för henne är Ljuset fienden. Redan som barn jagas hon på flykten av invånarna i närmaste by - tillhörande Ljusets folk - och tvingas ta sin tillflykt till bergen. Snart bryter kriget ut mellan Mörkret och Ljuset och Minora tvingas utföra handlingar som sätter djupa spår i hennes inre. Läsaren ställs inför samma dilemma: Helgar ändamålet alltid medlen? Boktiteln får sin förklaring. Hur mycket får freden kosta?

Handlingen utspelar sig i en egen värld, närmare bestämt i riket Vangrind (karta finns). Magi förekommer det rikligt av, men av en egen sort, i alla fall minns inte jag att jag stött på denna variant förut. Ska inte avslöja hur den fungerar, det får ni upptäcka själva när ni läser boken. För det tycker jag ni ska göra! Ges ut av Undrentide förlag och finns även som e-bok.

Jag lägger mig platt inför Annas skrivande. Hennes språk är alldeles eget och skapar en särskild känsla åt handlingen. Inget soligt så-levde-de lyckliga-i-alla-sina-dagar här inte! Ett par exempel på hennes lyckade liknelser:
Minora ser havet för första gången Här lyssnar hon "på vågornas brusande när de klättrar upp på  stranden så långt de orkar, och sucken när de sedan drar sig tillbaka."
Minora och ett par kamrater kommer in i en mycket stor sal, nästan tom på möbler, "så tom att inte bara våra fotsteg utan också våra tankar tycktes eka därinne". 
Formuleringar som dessa får mig att stanna upp och läsa en gång till, smaka på språket och önska att jag själv hade samma skaparförmåga. Jag ser verkligen fram emot att fortsätta med del 2 - Rämnfödd.

4 kommentarer:

  1. Jag är lite nyfiken på de böckerna, får nog ta och läsa dem :)
    Sv: Inte jag heller. Jag har berättelsen klar i stora drag, men kommer på det mesta medan jag skriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom är inte så tjocka så det går rätt snabbt och är väl värt tiden! I alla fall Fredens pris, Rämnfödd har jag inte börjat på ännu. Läser Eldfloder av Elin Holmerin emellan.

      Radera
  2. Låter väldigt spännande!
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Gillar inte minst Vangrinds typ av magi...

      Radera