torsdag 29 augusti 2013

City of bones - biofilmen

Vi var på bio igår. I brist på andra uppslag tänkte jag ta upp filmen vi såg:

City of bones.

Egentligen skulle jag hellre berätta om boken, för den är så mycket bättre...
Cassandra Clare heter författaren. I min dotters bokhylla står nu fem titlar av henne som alla börjar med City of ... Dessutom ett par stycken som utspelar sig längre bak i tiden.  Hela serien kallas Mortal Instruments. Vi har läst dem allihop, mina döttrar och jag. Inte absoluta favoriter men ligger högt upp på listan. 

Men filmen då, undrar vän av ordning, som det brukar heta i vissa äldre romaner. Tja. Vi var fyra som såg den. Dotter Caroline och jag gav den efter viss diskussion 3 point 8 (knapp fyra av fem alltså). Fast då var vi nog lite snälla, för författarinnans skull liksom ... Fånigt, men sån kan man vara. De två övriga var hårdare: 3 respektive 2,5.

Jag nöjer mig med mina egna synpunkter, lite vagt så där så jag inte avslöjar för mycket. De två viktigaste huvudkaraktärerna är Clary och Jace. Dem ser ni på bilden. Hon är bättre i verkligheten, ser lite fånig ut med den där halvöppna munnen tycker jag. Jace är sämre. Alldeles för blek, och då menar jag inte att han bokstavligt är det, för det är han. I boken är Jace intensiv, full av motstridiga känslor och kraft, explosiv, livsfarlig. Inte självklart god. Det är inte konstigt att Clary faller för honom. Men i filmen är han för ... tråkig. För lättavläst. För banal helt enkel. Borde varit mer som en av motståndarna: Valentine. Se där är en skådespelare som vet hur en lie ska slipas!  (Värst vilka ålderdomliga uttryck jag får tag på idag. Sorry). Eller trollkarlen, vad heter nu han? M nåt... Magnus! Han är i alla fall snarare bättre i filmen än i boken! Det lilla man nu får se av honom. 

Handlingen rusar fram med stormsteg, inte lätt att hänga med för en som inte läst böckerna. men det gör inte så mycket, man kan njuta (?) av specialeffekterna. Människor och djur som förvandlas till superäckliga och livsfarliga demoner ... En portal som är verkligt snyggt gjord. Silent brothers som bokstavligen är tysta, munnarna är ... Hm. Kanske inte ska nämna mer. Ändå märker jag att mina tankar vandrar iväg då och då. Jag är inte så där 100% fängslad. Hunger games var bättre. Likaså Twilight-serien. 

Slutsats? Har du råd och är sugen på en underhållande film - se den! Eller nöj dig annars med att se den på datorskärmen, eller i teverutan när den når dit. 
Eller, ännu bättre: Läs böckerna!

Tillägg: Efter att ha publicerat detta inlägg kollade jag min blogglista. Hittade då en som hunnit före mig. Vill ni läsa ytterligare en recension, så testa denna länk. Varning dock för att hon avslöjar mycket mer av handlingen än jag velat göra. 

5 kommentarer:

  1. Väntar nog tills den kommer på video =)
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klokt. Fast numera är det ju DVD... :D

      Radera
  2. Jag ska se den ikväll. Får se vad jag tycker om den.
    sv: Ja den listan är verkligen lång. Jag har googlat en del, hittat förlagslistor och kollat i böcker på biblioteket och i bokhandeln

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men jag vet inte om manuset jag skickat till dig passar där. Kanske fantasy serien jag skriver på nu

      Radera