lördag 31 augusti 2013

Bokutgivning via Vulkan

Har visst inte skrivit något i denna kategori på ett tag. Händer inte så mycket på min egen front just nu. Jag har ju mitt avtal med Vulkan (som vann före Recito på sitt betydligt lägre pris), där jag kommit så långt som att jag nu korrekturläser provboken. Det går till så att jag läser i boken, hittar fel varpå jag genast ändrar i manuset i datorn. Rätt mödosamt och både frustrerande och tillfredsställande på samma gång. Varje ändring höjer ju kvalitén på den tryckta boken samtidigt som det retar mig att jag hittar så många fel. Eller, många är det inte, bara känns så. Kan gå flera sidor utan ett enda stopp.

Min syster har valt samma förlag, vilket jag känner mig lite skyldig över. Vulkan är inget idealförlag. Det man vinner på lägre pris tror jag man förlorar på sämre kommunikation. Själv har jag mest lidit av att min handläggare aldrig svarar direkt på alla mina frågor, bara en del. Samt att det strulade i samband med hans semestervecka. Resultatet är inte bara av ondo dock, jag har av den anledningen fått två provböcker och kunde jämföra, inte bara 60g med 80g, utan olika radlängder samt skillnaden på Gloss och Matt på omslaget.

Men jag började berätta om min syrras bok. En barnbok med färgbilder, ljuvlig liten berättelse som passar bra som julklapp ... När den tiden kommer - håll ögonen öppna efter Pannkaksfolket, ni med barn i 2 till 10 årsåldern! Men åter till Vulkan. Min syster verkar ha fått inte bara en, utan två handläggare! Semestervikarien (samma som strulade till det med min första provbok) verkar inte vilja släppa taget i hennes bokmanus. Hon får mejl omväxlande från den ordinarie handläggaren och denna "vikarie". Otroligt nog tycks de inte ha någon kommunikation sinsemellan. Uppenbarligen inget kontorslandskap där man ses över fikat eller kan hojta till varandra tvärsöver rummet. Verkar som att de sitter hemma eller på annat sätt är isolerade utan möjlighet/lust att följa varandras arbete. Mystiskt ...

Vi blir alltmer sugna på att starta ett eget förlag. Inte bara för att spara pengar, för det kanske vi inte självklart gör. Utan för att slippa dessa missförstånd, dessa obesvarade frågor, dessa oklarheter om vem som bestämmer vad. Eget förlag har ju andra fördelar också, gentemot att bli antagen alltså. Man slipper slitet med att leta lämpliga förlag och att sedan skicka runt sitt manus, vänta i evigheter på svar (som inte alltid kommer), efter flera månader bli avvisad på mer eller mindre klara grunder. Frustration och besvikelse. Istället får man efter egenutgivning såklart dras med samma känslor om boken inte säljs, men det gäller ju även om man blivit antagen. Inte självklart att boken faller läsarna i smaken bara för att ett välkänt förlag ligger bakom även om chansen är större att den når ut över huvud taget.

Jaja, vi får väl se. Än är vi inte där, min syster och jag. Behöver nog vara fler om det ska hålla. Vi får se vad framtiden har att erbjuda - det finns ju fler författare i släkten!

4 kommentarer:

  1. Jag blir mer och mer mörkrädd för Vulkan.
    Hoppas det går bra för din syster och att Vulkan får till Porten rätt när det blir dags. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kanske slutar det med ett vulkan(ut)brott... Recito menade att hos dem blir man en i "familjen". Associerar till maffian, men det är ju helt ologiskt! :)
      Problemet är ju det här med utpriset som jag vill hålla så lågt som möjligt. Kanske skulle jag undersökt fler alternativ men man vet ju inte hur det blir förrän man redan är uppbunden.

      Radera
  2. Tja! jag har ju väntat många år med manuset i byrålådan, så jag kan väl tåla mej ett tag till. Men jag kommer mejlbomba dem på vulkan om de inte skärper till sej! Man ska inte påstå att man är störst, bäst och vackrast när man bara är en fis i rymden!
    Vet inte vad för slags författare det är som skrivit sådant rosande på Vulkans hemsidas högerkant. Måste vara väletablerade med helt klara manus i rätt format eller sådana som inte bryr sig så mycket om hur deras böcker tar sig ut i slutändan.
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! De anar inte vem de har att göra med... Tryggt med en sådan storasyster :)

      Radera