söndag 25 augusti 2013

Att tala in sin egen ljudbok

Vi är många som skriver på egna bokmanus, det har jag insett efter att nästan ha drunknat i alla bok(skrivar)bloggar. När jag nu kravlat mig upp på stranden, med ett tjugotal bloggar jag följer regelbundet i nätet (bildligt och bokstavligt), inser jag två saker:
1. Nästan alla jag har kollat upp skrivs av kvinnor.
2. Bara två nöjer sig inte med att skriva utan läser även in sina manus. Dessa två är förresten killar.

Det är bara knappt tre månader sedan jag började denna blogg, på förslag faktiskt från en av killarna jag nämner ovan. Mycket har hänt mig under denna tid, genom bloggen såväl som genom arbetet med egenutgivningen. Jag tänker i helt andra banor nu än för bara något halvår sedan. Till exempel: Om man kan ge ut sin bok på egen bekostnad och med den frihet detta medger, vad är det då som hindrar att man även ger ut en ljudbok? Om man har kunnandet - eller vet vem man ska kontakta - så behöver man ju inte ens spela in en MP3-skiva, det går att skicka ljudfiler likaväl som e-böcker.


Kanske plats att nu presentera dessa föregångsmän: Björn Wirén och Mikael Hammarberg. Gå in och kolla deras webbplatser! Dessa två kusiner, vänner sedan barnsben, har flera projekt på gång, men det jag ska ta upp här är deras ljudinspelningar. Båda två har skrivit omfångsrika manus, Björns första, Lava Lady, är klart för redigering medan Mikael närmar sig slutet på Defencia. Men unikt nog har de läst in sina böcker, ett kapitel i taget (som i deras fall snarare rör sig om bokdelar på bortåt femtio boksidor), vartefter som de har blivit skrivna. Som jag förstår det är anledningen att de tyckte detta underlättade följandet av varandras skrivande, att lyssna istället för att läsa. Jag har till min egen stolthet och även nöje fått tillgång till bådas hittills inlästa kapitel.


Det är klart inte vem som helst som har förmåga, talang och utrustning för att läsa in ljudfiler. Bägge dessa herrar har det. De läser mycket bra båda två, tycker jag, behärskar flera dialekter inklusive den härliga finlandssvenskan och tekniskt är det näst intill oklanderligt. Fullt i klass med vilken ljudbok som helst, ja faktiskt bättre inläsning än i somliga utgivna exemplar.

Så vad kan man göra av detta? Kanske är medlemmar i föreningen Egenutgivarna intresserade av att anlita deras tjänster. Eller kanske någon annan som sitter på sitt manus/sin egenutgivna bok längtar efter nya utgivningsformer. Jag ser bara ett problem - hur ska killarna få tid? Jag vill ju att de ska skriva färdigt sina egna manus, fixa till dem redigeringsmässigt och få dem utgivna. Som böcker och/eller ljudböcker. Dessutom håller Björn på med att läsa in två andra bokmanus vid sidan om sin egen andra bok (M.I.S.T.) varav min Porten är den ena.

MEN. Om någon läser detta och nappar på idén så skadar det ju inte att kontakta Björn eller Mikael och fråga. Kanske ni kan ställa er i kö...

2 kommentarer:

  1. Kan förstås bara tacka för alla vänliga ord och den marknadsföring det här ger :)
    Blir lite förvånad dock, att det finns så få manliga skribenter där ute.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju inte gjort nån vetenskaplig undersökning precis :) Kollar man en kvinnlig bloggares favoritbloggar så blir det kanske lite snett, mest så jag gjort. Du kan ju gå in på tex bokbloggarna.se och kontrollräkna...

      Radera