onsdag 24 juli 2013

Sommarpanik

Inser idag att det är bara en vecka kvar av juli... Va! Eller hur! Sen är det augusti och vips är sommaren slut. Har redan sett den första blommande ljungen. Visst, den är mycket vacker, med sina lilarosa små klockor på stolta strån, men det är för mig en höstblomma. En sån man kan bryta några yviga kvistar av och sätta i en snygg vas utan vatten för att lysa upp den färglösa senhösten. (Fast det betyder visst otur att ta in ljung, det sa alltid min nu döda gudmor...)

Tiden rusar iväg och jag hinner inte göra alla de där somriga sakerna, utflykterna ni vet. Fastnat i en jobbfälla där jag tycker jag måste vara anträffbar på mobilen ständigt och jämt. Om utifall att någon utsatt fiskodlare skulle ringa och behöva hjälp. Då är det ofta bråttom med recept på medicinfoder innan alltför många fiskar hinner gå till de sälla fiskvattnen. Tänker att nästa år, då måste jag få till en riktig sommarsemester, minst tre veckor.

Jag har i alla fall badat idag, premiär för i år. Fast bara i vår 11000 liters pool som barnen (barn och barn, yngsta är arton) gjort sig mödan att montera upp i år. Det var härligt när jag väl förmått min överhettade kropp att stanna kvar under ytan och inte skjuta upp igen som en fjäder (ståldito, inte fågel). 21 grader i vattnet. I luften typ 27. Så det är en sommarupplevelse i alla fall. Och smultron, blåbär och nu även hallon snaskar jag i mig dagligen på hundpromenaderna. Ännu en sommarsak. Men jag vill sitta på en solvarm klipphäll med fötterna nere i en småländsk insjös svagt gyllenbruna vatten... Höra minivågorna småklucka och beundra näckrosornas vita skålar. Kanske ta en tur i en roddbåt, låta fingrarna dra genom den blanka vattenytan. Dricka ljummen saft. gnaga på småtorra kanelsnäckor och slicka i mig smältande Ballerinakex.




Ljungen får mig att tänka på klara höstdagar med lite lagom skärpa i luften, så där så man måste ha jacka för att inte frysa. Ja! Jacka! En jacka innebär att man kan ha svamppåse i ena fickan och hundgodis i den andra. I den sommarhetta som råder nu kan man bara stå ut i sin tunnaste skjorta, typ. Och även i den blir jag genomblöt av svett minst ett par gånger om dagen. Minsta vindpust tar man tacksamt emot och spanar mot himlen efter skuggande moln.
Så det kanske inte är så dumt ändå, det där med att den kyliga hösten närmar sig!

2 kommentarer:

  1. Du store Moses. Augusti är ju OXÅ en sommarmånad! Även om vi kallar den för sensommar.Ännu finns tid för allt det där du längtar efter. Bara inte vädret slår om helt och vi får ett regningt slut
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo! Regn! Då slipper man vattna och kan sitta inne och skriva med gott samvete! Tänk när man var barn och sprang ut naken i det ljumma sommarregnet... Vad skulle grannarna säga om man gjorde det nu?

      Radera