söndag 21 juli 2013

Porten är klar, nu fortsätter jag med femman

Manuset till Porten med omslagsfil är nu i Vulkans händer, men jag är definitivt inte sysslolös. Denna helg har jag skrivit flera sidor på manus nummer fem, en helt fristående bok, även om jag lånat en värld från en av delarna i serien om Ön. Tycker nämligen så mycket om miljön i den världen att jag vill ha med den. Igår skrev jag ihop en enkel beskrivning över vad den handlar om, typ en sådan som kan stå på baksidan:
Sanna lider av en delvis psykiskt betingad blindhet efter en traumatisk upplevelse. Under långa, ensamma nätter på sjukhuset där hon vårdas, får hennes sinne kontakt med ett annat medvetande, i en annan verklighet än hennes egen. Hon glömmer sin egen svåra situation när hon följer sin tvillingsjäl genom olycka och svek, gör vad hon förmår för att bistå. Föga anar hon att hon själv snart kommer behöva hjälp för att överleva.
Tre människoöden vävs samman genom den tunna hinnan mellan parallella världar.

Låter det knäppt? Grundidén var att jag tyckte det kunde vara intressant att beskriva hur det skulle kännas att plötsligt förlora synen, det kan man faktiskt utan att det finns något fysiskt fel. Har kollat upp det. Sedan fascineras jag av tanken på att man skulle kunna nå in i en annan människas medvetande, både med goda och onda avsikter. Lite inspirerad av Host (Stephenie Meyer), men dessa tankar hade jag redan innan jag fick denna läsvärda bok i mina händer (mycket högre klass än Twilightserien).

En tredje idé är detta med parallella världar, eller angränsande verkligheter eller vad man nu väljer att kalla det. Arbetsnamnet på detta manus är Den tunna hinnan och syftar på att det kanske inte är mer som skiljer oss åt. Om vi bara kunde nå igenom den tunna hinnan, vad skulle vi då finna?

6 kommentarer:

  1. Spännande! Fast jag hopas att del 2,3 och 4 i serien ÖN inte blir bortglömd. Vill ju gärna att även de kommer i tryck!
    Anna

    SvaraRadera
  2. Redan jättesugen på att läsa den! :)

    SvaraRadera
  3. Det låter spännande :)

    Sv: Jag gillar Blå Dahlia, och även de andra böckerna i serien. Den tredje, Röd Lilja är bäst enligt mig.
    Hon har många bra böcker, men mina favoriter är nog Gallagher-trilogin, Nyckeln till-trilogin och i Nöd och Lust-serien. Farliga vidder, Hotfull Paradis och Vid avgrundens rand är några andra favoriter. Hennes serier är bättre än de fristående böckerna, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nora Roberts måste vara väldigt produktiv...Jag ska hålla utkik efter nån av serierna vid nästa biblan-besök. Nu har jag en rad Undrentideböcker att plöja först :)

      Radera