lördag 6 juli 2013

Omslagsbild - en skapelseprocess

I går kväll fick jag ett efterlängtat mejl från Maria Stanke. I en bifogad fil presenterade hon ett första förslag på framsidesbild till min blivande bok ... När jag öppnade filen blev min första reaktion: wow! För den var verkligen häftig, hennes bild. Ska försöka beskriva den: Dominerande i bilden är två kraftiga tallstammar. På vardera sidan om dessa mörkgrön undervegetation (ormbunkar, lingonris) och mer avlägsna barrträd. Mellan stammarna en vinterskog. Över alltihop ett förunderligt ljus, typ motljus från solen.

Tänk vad man kan göra genom att utgå från "vanliga" foton, om man har känsla för det, plus utbildning förstås!

När jag stirrat ett tag, zoomat in och vandrat runt i bilden, fick jag distans till det hela. Hur fantastiskt det än var så var det inte riktigt min port till min andra värld. Jag punktade ner mina önskemål om justeringar och nu väntar jag med fortsatt spänning på nästa mejl från Maria.

Här nedan syns ett par av mina egna foton tagna i skogen under timmar av klivande över stock och sten, ris och mossa, för att hitta två tillräckligt kraftiga tallar på lagom avstånd från varandra och med bra ljus. (Min ursprungliga port är nämligen störd av näraliggande kalavverkning). Hittade inget som var bra nog. Men Maria, hon kan hon! Vill inte berget komma till Mohammed så ... Hon flyttar helt sonika ihop två träd till ett avstånd hon bestämmer! Även ljuset kan hon manipulera. Vete katten var gränsen går...


Bra ljus men alldeles för klena stammar ...


Bättre stammar men ingen spänning alls ...

4 kommentarer:

  1. Så spännande att jobba med omslaget, längtar till jag också får göra det! :)
    Tack för kommentarerna om min text. Du har rätt, det behövs lite mer detaljer och lite längre meningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det svåraste vad gäller omslaget är att alla jag frågar har olika syn på förslaget. Men visst är det roligt att fundera på olika idéer!

      Radera
  2. Det andra fotot har ett par tallar ganska långt bak i bilden. DÄR
    skulle jag kunna tänka mej att porten ligger med sitt mystiska daller
    emellan och en skymt av ett vinterlandskap. Kunde man plocka bort förgrundstallarna har man gläntan oxå. Solstrålar från ena sidan i vår värld och motsatt i andra världen. Motljus känns för starkt, bländande... Bara min uppfattning

    SvaraRadera
  3. Ser vad du menar... Men är inte riktigt den bild jag själv har. Vi får se vad Maria kan åstadkomma i nästa förslag!

    SvaraRadera