söndag 28 juli 2013

Nemert igen

Jag har tidigare skrivit om Elisabeth Nemerts historiska romaner. Då hade jag ännu inte läst/hört alla. Nu har jag nyss avslutat den sista av de sex hittills utgivna och tyckte så  bra om handlingen att jag vill ta upp ämnet Nemert igen. Denna heter Ödets hav och är min favorit. Följ länken så kan ni läsa mer om handlingen, här ska jag bara nämna att den utspelar sig på 1300-talet. Plats dels Gotland, dels Novgorod i Ryssland. Som i de andra böckerna är Nemert noga med historiska detaljer och miljöbeskrivningar och har valt en särskilt dramatisk historisk händelse som ankare. Nämligen när den danske kungen Valdemar Atterdag anföll Gotland och Visbyborna överlämnade sin stad. Till de kända ingredienserna har Nemert tillsatt sina egna kryddiga fantasier - resultatet smakar utmärkt.

Ska man lista vad som utmärker Elisabeths böcker så tycker jag mig hitta följande gemensamma drag:
1. Kvinnoförtryck i ett historiskt perspektiv
2. Starka och ovanligt vackra kvinnor som huvudpersoner
3. Kärleken till djur av olika slag
4. Tro på Ödet och Makterna som styr oss, och förekomst av övernaturliga fenomen som varsel och andevarelser
Tycker ni detta låter lockande? Lägg därtill härligt tjocka böcker och att de finns inlästa som ljudböcker. Själv uppskattar jag framför allt de så målande historiska miljöbeskrivningarna och att det vimlar av djur, som får sina egna, viktiga roller i handlingen. Dessutom är böckerna inte bara spännande utan mycket gripande. Ibland har man tårar i ögonen och en klump i halsen, andra tillfällen biter man ihop tänderna i frustrerad ilska över hur illa kvinnorna behandlas, hur maktlösa de är, hur männen ser dem som ägodelar...

Slutsats: Läs dem!

P.s. Skickade ett mejl lördag kväll till Elisabeth för att be om lov att lägga ut bilden på omslaget. Hon svarade redan efter ett par timmar och gav mig klartecken. Extra pluspoäng :)

2 kommentarer:

  1. Tror det finns fler än 6 böcker. Lånade precis en mp3 på bibblan som heter Röd måne. Earbooks 2013. Ska bli härligt att ånyo få stifta bekantskap med Nemerts härliga berättelser.
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den ja, den glömde jag visst bort! Den röda månen, det var från häxprocessernas tid. När månen är röd kan vad som helst övernaturligt hända, typ.

      Radera