tisdag 30 juli 2013

Mitt fantas(t)i(ska) CV

Just nu händer det inget på utgivningsfronten (Porten), väntar närmast på provboken. Och vad gäller recensioner så har jag några kapitel kvar av nästa bok jag vill rekommendera. Skrivtips - det vill jag inte överdriva. Så jag fortsätter med lite blandat Annat.

C V   CV   CV     CV   CV    CV  CV  CV

Har tänkt en del på det där med CV. När jag bestämt mig för att skriva om det kollade jag på Google. Fick över en halv miljon när jag sökte på enbart CV. Finns tusen och en mallar, precis som jag misstänkte, eftersom de CVn jag har sett är förvånande likadana vad gäller den personliga beskrivningen. (Har läst kanske ett trettiotal under mina forna år som personalchef). Enligt Wikipedias definition står CV för Curriculum vitae, som är det latinska namnet för levnadsteckning (livets lopp bokstavligen). Det ska vara en sammanställning av kunskaper, erfarenheter och färdigheter. Själv har jag aldrig skrivit något CV, blev fastanställd innan det var populärt med sådana. (Jag är till och med så gammal i jobbet att jag aldrig utsatts för en arbetsintervju! Men det ämnet ryms inte i dagens inlägg.)

Om jag skulle skriva ett CV för att söka en tjänst idag, skulle det personliga brevet kunna lyda så här:
Jag tillhör den erfarna och trygga 50+generationen. Med mig bland era anställda får ni en person som tar ansvar för arbetsplatsen, som gärna delar med sig av sin egen erfarenhet och som ställer upp i alla situationer. Mina vänner upplever mig som glad, positiv och utåtriktad. Jag engagerar mig varmt för kunderna och ger gärna det där lilla extra för att de ska bli nöjda.
Ingen skulle kunna påstå att jag har farit med osanning i ovanstående. Men om jag istället skulle vara helt ärlig kanske det skulle blivit något i stil med nedan:
Jag är snart 60 och ser fram mot pensioneringen. De få arbetsår jag har kvar hoppas jag ska bli betydligt lindrigare än de jag har bakom mig. På arbetsplatsen är det jag som tjatar när medarbetarna inte sätter ner smutsig disk i maskinen och jag städar undan efter andra med en tyst svordom på läpparna. När de yngre kollegorna ska ut på sjukbesök så tycker jag de ska lyssna på mina råd först, så de inte gör helt fel. Gladast är jag när det är lite att göra, så man kan hinna fika extra länge och när någon annan är jour. Jag blir både deppig och stressad om djurägare blir missnöjda med mitt arbete och gör allt för att undvika kritik och klagomål. Har därför svårt att fakturera för allt jag faktiskt gör. De få vänner jag har uppskattar mig säkert, men jag har ingen aning om varför. 
Råd till alla unga arbetssökande! Akta er för att visa upp era svagare sidor, er osäkerhet och er oro inför det eventuella nya jobbet. På arbetsintervjun - se förstås till att vinkla svaren så de blir de som arbetsgivaren kan förväntas vilja ha. Ta upp minsta lilla arbetsinsats, även det där staketet ni målade sommaren efter gymnasiet. Få det att låta som ett exempel på ansvarskänsla och självständigt entreprenörskap.
Och framför allt: börja inte med att fråga efter lön och arbetstider.

3 kommentarer:

  1. Sanna dina ord =) Kan man vända till en gammal fras så?!. Håller i allafall helt med dej om hur man bör skriva cv och hur det skulle se ut om man var uppriktig hahaha

    SvaraRadera
  2. Själv lär jag aldrig behöva skriva ett CV för ny anställning, tack o lov... :)

    SvaraRadera
  3. Gillar verkligen din ärliga cv, dvs del II! :)

    SvaraRadera