tisdag 23 juli 2013

Marknadsföra sin egen bok - hur då?

Jaha. Nu är både manus och omslag inlämnat till Vulkan. Det är deras sak nu att åstadkomma en provbok och efter granskning och godkännande sätta igång med tryckning av hela min beställda upplaga. En del av denna kommer jag att be dem skicka hem till mig direkt, så att jag kan sälja vidare till släkt och vänner (?) samt överlämna till min otåligt väntande syster. I sin Chocolat & antikt vill hon ha en hylla med sin systers första bok till försäljning. Mer entusiastisk agent kan jag inte önska mig! Vi kommer troligen även ha bokrelese-fest i de rymliga och vackra lokalerna i hennes Lammhultsbutik.

Men den lilla upplagan kommer inte ta slut genom att min syster prackar på en och annan av sina kunder "denna enastående spännande och gripande fantasybok" (= som jag tänker mig att hon kommer presentera boken). Inte heller när mina närmaste släktingar köper varsitt ex av ren lojalitet. Till den lilla gruppen köpare kommer nog även höra några nyfikna kollegor, om jag nu vågar "lämna garderoben" och avslöja min författarhybris för dem. På Vulkans hemsida kommer Porten säkert drunkna bland andra nyheter. Om nätbutiker som Adlibris och Bokus tar upp den, kanske ett och annat exemplar säljs, men jag gissar att priset kommer ligga väl högt där, efter deras påslag (typ 50%). Bokhandeln siktar jag över huvud taget inte på, har hört att de lägger på 100% på F-priset (det pris som författaren /förlaget sätter).

Så vad måste mer till? Marknadsföring är något helt nytt för mig. Hur gör man? Ett sätt är förstås att blogga, och det har jag ju gjort nu sedan ett par månader. Mycket roligare än jag hade kunnat ana! Bokmässan kommer jag åka till i höst, men inte som författare utan som läsare. Jag har inte kostat på mig Vulkans Bokmässepaket, är alldeles för snål, förutom det faktum att blotta tanken att stå inför anonyma, kritiska åhörare och prata för min bok gör mig smått illamående.

Ska jag skicka ett ex till lokaltidningen? Smålandsposten är faktiskt rätt duktiga på att recensera böcker. En och annan lokalproducerad sådan har presenterats, både i recension och artiklar. Kanske jag där har en chans. En distriktsveterinär som jobbat i västra Kronobergs län under snart trettio år, och som nu kommit ut med en bok (som dessutom har en kalvning i första kapitlet), det borde kunna intressera en rad av djurägare/läsare. Eller inte... Långt hellre en artikel med intervju än en nedlåtande recension. Jo. Så får det nog bli. Kan ju inte bli värre än ingen respons alls.

Men där tar mina idéer slut. Jag får nog finna mig i att få en tung kartong hemskickad när Vulkans försäljningsår tar slut. Men so what! Stoltheten i att ha försökt och i att få hålla en egen, riktig bok i mina händer kommer jag ändå ha kvar. Och om jag inte trycker upp de påföljande delarna i serien om Ön, så har jag ändå mitt fristående femte manus att hoppas på!

4 kommentarer:

  1. Man f å r faktiskt inte vara så pessimistisk =)
    Frågan är om du kommer behöva trycka upp ytterligare en omgång. Vänta så ska du få se!
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hellre positivt överraskad än gruvligt besviken...

      Radera
  2. Jag köper gärna en bok när det är dags och läser ^^ Är nyfiken!
    Du kan ju försöka sälja in den i lokala bokhandlar? Eller profilerade bokhandlar.

    SvaraRadera
  3. Ja! En blivande köpare! Eller viktigare - en blivande läsare :) Allvarligt talat så undrar jag hur många som numera köper sina fantasyböcker i den lokala bokhandeln. Inte jag i alla fall, för dyrt, köper mest från Bokus. Och numera även Undrentide.

    SvaraRadera