måndag 8 juli 2013

kapitel1.se - är det nåt att ha?

Jaha. Nu har jag testat en ny grej, faktiskt utan det minsta hjälp av mina döttrar ... Alltså tog det en god stund, plus att jag gjorde ett par, tre fel innan det verkade funka. Vad har jag då åstadkommit? Jo, jag lade upp kapitel 1 av Porten på kapitel1.se. Till min förvåning verkar det inte vara bara kapitel 1 man ska lägga ut, utan helst hela boken ... Nåja, det tänker jag inte göra. Kanske inte ens fler kapitel. Vi får se. Kommer ändå inte att vinna någon tävling där. Men är det någon som vill testa och se vad jag lagt ut, så pröva länken nedan. Var inte rädd för att lägga betyg och kommentera.

http://kapitel1.se/astrid-ahlberg/porten

Lite senare. Har nu visat min bloggansvariga dotter C vad jag åstadkommit. Kan inte påstå att hon blev särskilt imponerad, istället har hon fixat till och donat så att de tre första kapitlen visas på ett ok sätt, med en så hyfsad redigering som denna webbplats medger. Dessutom en direktlänk här till höger. Tack gumman!

Nästa dag. Har undersökt kapitel1.se lite bättre. Man kan söka på kategori nya böcker, där hamnar Porten fortfarande högt uppe. Eller gå in på kategori Fantasy (som jag valt för mitt bidrag). Upp kommer en lista på massor av sidor. Alla titlar står i bokstavsordning, många med betyg presenterade bredvid, numrerade, så jag ser att det är över 400 bara i denna kategori. Tydligen en jättesajt!  Har inte bestämt mig för om jag kontinuerligt ska lägga till fler kapitel. Finns funktion för det förstås, men är det någon vits? En annan fråga är om jag ska öda tid på att läsa andras texter, det är säkert givande i många fall, men vilka ska jag välja? På måfå eller de med högsta betyg?

Jag får se hur jag gör med Porten. I alla fall lite kul att pröva något nytt.

6 kommentarer:

  1. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om Kapitel1.se än, men har ju som du vet lagt ut det första kapitlet på min bok där. Jag kommer nog inte lägga ut fler kapitel utan ser det mer som ett sätt att ge läsarna ett smakprov på hur jag skriver och förhoppningsvis även få lite respons från dem som läser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har just varit inne där igen, letade upp fantasytoppen och började läsa på Brunnsvatten. Men bara ett par sidor. Inte dåligt alls men tvekar om jag ska lägga tid på detta. Tycker idén med bara kapitel ett var roligare, dvs bara några sidor, eller bara noveller. Då kunde man läsa ett inslag varje kväll som godnattsaga...
      Skulle vara roligt att veta hur långt du kommit på ditt skrivande!

      Radera
    2. Den jag har lagt upp på kapitel 1 är färdig. Jag håller fortfarande på lite med korrektur och så med den är färdigskriven.
      Nu skriver jag på en fantasyberättelse och har börjat på det andra kapitlet.

      Radera
  2. Anna säger:
    Tror inte att jag kommer följa kapitel 1. Bättre att läsa om dej på denna blogg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är du så välkommen att göra! :)

      Radera