torsdag 4 juli 2013

Kan man kalla sig författare om man är egenutgivare?

När blir man författare? Är det redan när man skrivit ett manus? Eller ska det ha utgivits och på något vis blivit tillgängligt för andra att läsa först, innan man har rätt att sätta den etiketten på sig? Spelar det någon roll om man själv bekostar tryckning eller måste man ha blivit antagen av ett förlag? Och är detta det minsta viktigt? Tja. Inte för mig egentligen som redan har en annan yrkesroll, men säkert för många yngre.

Står ju på tröskeln till att ge ut Porten, mitt förstlingsverk. Det är så klart inte så märkvärdigt och livsomvälvande som att träffa sitt livs kärlek eller föda barn, men ändå något stort och nytt. Det finns så mycket att tänka på. Häromdagen fick jag ett tips om att jag kanske borde ha ett eget företag. Visserligen tänker jag låta Vulkan ta hand om försäljningen men när deras avtalsår löper ut kanske jag får mig hemskickat en rejäl binge böcker. Då återstår att sälja själv eller skänka bort. Stående julklapp till diverse släkt och vänner i flera år kanske. Fast dem har jag antagligen redan tvingat att köpa ...

Skämt åsido, jag är generande okunnig. "Har man eget företag kan man dra momsen" är ett argument. Men är inte ens säker på att man kan ha eget företag när man är statligt anställd (distriktsveterinär). Fast om det inte alls är en konkurrerande verksamhet så borde det väl vara ok. Eller? Läste en annons för Egenutgivarna. Det låter som något för mig. Får erkänna att jag bara gluttat in lite snabbt i förbifarten på deras hemsida och klickat för att jag vill ha nyhetsbrev. Verkade finnas en hel del att läsa på deras webbsida, "när jag får tid". De lär ska ha en monter på Bokmässan, dit jag tänker ta mig i år, så då om inte förr ska jag slå till och bli medlem.

Det är tur att man har hemmaboende barn fortfarande, som kan förklara saker som rör internet, fixa trassel med datorer och skrivare och bokstavligt visa mig hur jag ska sköta min blogg och på bästa sätt hålla reda på andra bloggar jag börjat följa. För även detta är en ny värld för mig. Facebook gav jag upp när de gjorde en stor så kallad förbättring, varefter jag definitivt kände mig vilse där. Twitter har jag just prövat på mycket blygsamt för att kunna följa goda vänners twittrande. Jag har ett så starkt minne av när vi skaffade vår allra första dator. Vår förstfödda dotter var då några få år gammal och jag sa till min man att kanske vi skulle skaffa en hemdator ... Arbetsgivaren hade ett förmånligt erbjudande, så vi slog till. Nu har vi gemensamt flera stationära och sju bärbara när alla barn är hemma. Plus två stycken iPad och flera mobiler. Helt otroligt hur detta har utvecklats på mindre än tjugo år! På gott och ont. För oss 55+ är det inte alltid så lätt att hänga med.

3 kommentarer:

  1. Författare tycker jag att man är när någon annan har läst någonting man skrivit klart , förutsatt att läsaren inte läst det av tvång (t.ex. en lärare som läser en skoluppsats). Med den definitionen är du författare. :)

    SvaraRadera
  2. Kära författarinna!
    Wikipedia säger att gränserna för vem som kan kalla sig författare är
    lite flytande. Men i EN textmassa står att en författare är någon som får sin försörjning/betalt för det hen skriver. Så utifrån det är du väl inte riktigt en författare ännu.Fast lite flytande...
    Sen kan man väl säga att så fort man författat något, läst eller ej, tryckt eller icke, utgivet eller på gång, så är man en författare...av något...

    SvaraRadera
  3. Ska vi fortsätta med definitioner så finns det en (två) på sv.wiktionary.org:
    1. Person som är upphovsman, har skapat eller skrivit verk, särskilt skrivna sådana.
    2. (yrken) person med yrke att skriva verk.
    Jaja. Strunt samma. Jag är i alla fall en entusiastisk producent av text!

    SvaraRadera