onsdag 10 juli 2013

Hur lång får en fantasybokserie egentligen vara?

Väntar tålmodigt på sista delen (den 24:e) av Robert Jordans rekordlånga serie Sagan om Drakens återkomst - må han vila i frid i sin grav nu när han fått hjälp med att fixa slutet. Jag har hela serien på svenska så nu måste jag vänta på översättningen, kan ju bara inte köpa den sista på engelska, även om jag numera minst lika gärna läser på originalspråket. Roade mig med att kolla när den första gavs ut i Sverige: 1992! Samma år som min yngsta dotter föddes. Känns som om jag skulle behöva läsa om hela serien för att komma ihåg vem som är vem och var alla befann sig när jag slog igen den senaste delen för ett antal år sedan. Tyvärr har ingen av mina döttrar velat läsa serien, jag tycker annars den är väl värd tiden. När jag blir pensionär så ska jag läsa om den!

En annan superlång serie är Terry Goodkinds Sökaren. Är över 20 delar på svenska den med. Första översättningen kom 1999. Jag är mer tveksam till denna, läser den mest för att jag har börjat, lite väl detaljerade våldsscener. Men har svårt att bryta när jag kommit så här långt och spänning är det inte brist på.

Mina bokhyllor har även en rad andra, lyckligtvis kortare serier eftersom jag älskar att samla på böcker och har gjort så i några decennier. Har 11-12 hyllmeter bara med fantasyböcker, men även en del annat smått och gott. I de tidigare inläggen Kan inte sova och Lästips jag vill dela med mig av, räknar jag upp fler av mina favoriter. En serie det aldrig blivit av att jag köpt in (man är ju inte gjord av pengar...) är Naomi Noviks böcker om draken Temeraire. Läste på baksidan och tvekade länge innan jag en dag ändå nappade åt mig första (svenska) delen på bibblan. Sen kunde jag inte sluta förrän jag tagit mig igenom alla hittills utgivna delar. En udda mix av drakar och segelfartyg, fantasy och historia. Den rekommenderar jag gärna! Drakar har en särskild plats i mitt hjärta <3.

Annars har det mest blivit engelsk fantasy de senare åren (påverkan från döttrarna), men nu har jag fått upp ögonen för att det faktiskt finns en hel del svensk fantasi och då inte  bara för barn. Väntar hem Maria Blixts två första delar om Mörkrets väktare som jag har beställt och fick häromdagen Elin Holmerins Eldfloder nerladdad i iPaden (med hjälp av dotter C). Allihop från Undrentides förlag. De har ett sommarerbjudande just nu med gratis e-böcker av flera av sina titlar, så passa på! Gillar man vad man läser kan man ju sen köpa den "riktiga" boken...

För att återgå till hur jag började inlägget, så kommer jag själv inte skriva 20 delar i min serie. Max fem tror jag. Men vem vet...

2 kommentarer:

  1. Tja. Ungefär en bok per år är väl inte så dumt skapat? Men det är klart. Som LÄSARE vill man ju ha tillgång till allt på en gång...om man gillar serien. Så 20-24 delar i samma serie är nog överkurs.
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får väl se hur envisa mina karaktärer är, kanske de inte lämnar mig ifred ens efter del 5...

      Radera