måndag 15 juli 2013

Gästinlägg: Vulkans och Recitos webbplatser

Inlägg skrivet av Caroline, som även gjort illustrationerna.

Jag har alltid varit noggrann och att jag är van vid att granska och betygsätta webbsidor gör det svårt för mig att inte se brister på de webbplatser jag besöker. Det kliar i fingrarna. Jag vill rätta till, ändra, göra om och försöka göra bättre.

Men detta inlägg ska inte handla om mig. Denna blogg är trots allt inte min, utan Astrids. Istället tänkte jag titta på Vulkans och Recitos webbplatser (eftersom de båda erbjuder egenutgivning), försöka se det som gjorts bra såväl som det som kunde gjorts bättre. Det blir säkert en del subjektiva bedömningar och kanske håller ni inte med i allt, men då är det bara att protestera i kommentarerna. :)

En sak som är bra att veta vad gäller webbdesign är att de olika webbläsarna (Internet Explorer, Firefox, Chome, Safari, Opera …) inte alltid visar samma sida likadant. Det kan skilja sig en del i hur de tolkar koden vilket gör att en del kod som fungerar utmärkt i en webbläsare inte alls fungerar i en annan. Det kan med andra ord vara svårt att designa en webbplats som ska se okej ut i alla webbläsare. Att en sida inte fungerar klockrent i en äldre version av Internet Explorer känns därför inte som en stor brist, även om det är trist för de som råkar ut för det. I min granskning har jag hållit mig till Firefox och använder en ganska liten dator, vilket också kan påverka webbsidornas utseende.


Vulkan. En enhetlig startsida möter mig, med tydliga och ofta stora knappar som gör det enkelt att ta sig från sida till sida. Sökruta uppe till höger där de flesta förväntar sig att hitta den. Det ständigt växlande bildspelet gör sidan mer levande. Här finns en hel del information till den som funderar på att ge ut en bok själv. En bit ner i texten om hur man skriver sin egen bok flyter textkolumnerna ihop - svårt att läsa. En del av styckena är dessutom vänsterjusterade och andra har raka kanter på båda sidorna, personligen hade jag föredragit ett mer genomgående utseende men det är väl mer av en smaksak.

Kontakten med Vulkan sker främst via mejl. Inga konstigheter där även om det kan bli lite rörigt med alla mejl om man mejlar mycket. Positivt att man kan få svar även under helger, i alla fall enligt min erfarenhet.

Överlag har Vulkan en webbplats som är lätt att navigera (fast kanske inte alltid lätt att hitta på) med några mindre missar bland texterna. Så länge man inte räknar Vulkans butik ... Vid en första blick ser även butiken bra ut men när man börjar leta bland böckerna blir man lätt irriterad. Kategorierna är för det första röriga. En kategori för "Böcker"? Och varför ser det ut som att "Genus" är en underkategori till "Kokbok"? Efter att ha scrollat ner en bit hittar jag i alla fall sf/fantasy-kategorin. Det första man ser är dock inget inom den kategorin. Istället har en helt annan bok fått första, största platsen och man hinner undra om man verkligen klickade rätt innan man ser att det faktiskt finns några böcker inom kategorin under. Helt enkelt ganska rörigt.


Vidare till Recito, där man först får välja vart man ska (det har olika webbplatser att välja mellan). Bokutgivning.se den här gången.

De kör med ett helt annat utseende, kantigt där Vulkans var runt, och svart på vitt (utöver det röda) istället för vulkans mer färglagda sida. Lättläst, tydligt, enkelt men effektivt. Ingen sökruta inom synhåll här men sidantalet är så pass litet att det inte behövs. Att webbplatsen är ganska liten gör det lätt att hitta på.

Deras projekthanteringssystem liknar deras sida: prydligt och ordnat. Inga mejl som skickas hit och dit utan allt samlat på ett ställe, i en tråd. Trots att de är mindre än Vulkan, eller kanske tack vare, ger det ett mer professionellt intryck i sin ordnade enkelhet.

För att vara rättvis tar jag en titt in på Recitos nätbokhandel också. Här hittas sökrutan snabbt och fungerar som förväntat. Möjlighet att välja bland kategorier saknas, istället har man möjlighet att sortera böckerna efter titel eller datum. Eller söka. Men hellre få funktioner som fungerar än många som fungerar dåligt.


Så detta var en snabb granskning av Recito och Vulkans webbplatser. Håller ni med i mina iakttagelser? Vilken av webbplatserna som bäst fyller sin funktion kan diskuteras. Personligen lockas jag mer av Recitos ordnade enkelhet än Vulkans större och mer utsmyckade motsvarighet. Behöver det betyda att jag hellre ger ut en bok via Recito än Vulkan? Nej, men visst kan det påverka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar