lördag 13 juli 2013

Framsidan klar!

Tredje gången gillt, sa Maria och jag, när hon presenterade sitt tredje förslag på framsida till Porten och jag tog det till mitt hjärta. Maria har fått slita med detaljer och har själv föreslagit en del ändringar på titeltexten som jag blivit mycket nöjd med. Nu jobbar hon vidare med rygg och baksida och är säkert klar snart, det verkar betydligt enklare, även om man förstås måste veta hur tjock boken kommer bli. Och det i sin tur beror på teckensnitt, teckenstorlek, radavstånd mm som jag trodde vi var klara med. Men sista finslipningen kvarstår ännu.

Dotter C har envist testat olika teckensnitt, radavstånd och marginaler för att se var idealet går mellan minimum sidor och hyfsad läsvänlighet. Min kontakt på Vulkan är inte till mycket hjälp där. Svarar via mejl bara att 12 pt radavstånd är ok fast det onekligen är väl tätt tycker vi, att vi inte bör peta i marginaler jämfört med Vulkans mall och lämnar som vanligt somliga frågor obesvarade. Hans motto verkar vara hellre snabbt svar än svar på allt... I rättvisans namn ska tilläggas att jag formellt ännu inte anmält mig och fått en handläggare utsedd.
Förvirrande förresten att radavstånd beräknas på samma sätt som teckensnitt, dvs tex 12 pt...

Vi har ännu inte bestämt hur mycket text vi tar med på baksidan. Oftast står det ju bara en kort beskrivning av handlingen och inte vet jag heller vad Vulkan, Bokus mfl visar, så det kanske slutar därvid. Men man kan också tänka sig en kort beskrivning av mig som författare eftersom jag är helt ny. Samt lite "reklamröster"...

Som mest kan det bli något i stil med nedan:
Året då Miranda fyller tjugo, förändras hennes liv dramatiskt. Hennes trygga tillvaro som enda barnet till ett lantbrukarpar på vars gård hon arbetar som djurskötare, splittras utan återvändo. 
Upptäckten av Porten – en öppning till en annan värld – medför att hon möter nya utmaningar och en rad av människor med helt andra levnadsvillkor och för henne oacceptabla värderingar. Inte minst får hon uppleva att kärlek och förnuft inte följs åt.

Porten är första delen i en serie, men kan även läsas som fristående bok.

Astrid Ahlberg är en medelålders veterinär som för några år sedan började skriva. Hon håller sig till fantasy-genren eftersom det är vad hon själv helst läser. Detta är hennes debutbok.

Röster om Porten:

… bland det bästa jag läst… historien är vacker och lämnar mig med en längtan att återvända… (Björn Wirén, 26)

… omöjlig att lägga ifrån sig … (Philippa Johansson, 32)

… en historia som jag läste så ögonen bokstavligen blödde… som fyllde mig med en längtan efter att få veta mer... (Anna Wiking, 61)
I helgen räknar jag med att dotter C och jag ska bli helt klara med sättningen av manuset så vi kan lämna uppgifterna om antalet sidor till Maria samt anmäla mig på Vulkans hemsida och lämna slutgiltig fil. Livet är för närvarande väldigt spännande!


Ovan ett av den stora mängden skogsfoton min dotter tog innan vi lämnade över till proffset Maria Stanke.

2 kommentarer:

  1. Väldigt vacker bild, som hade kunnat bli en fin framsida den oxå!
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jovars, men den är på fel ledd och antalet pixlar (eller vad det heter) dessutom inte bra nog enligt min dotter. Men visst är det fint med grangrenarna vid sidorna!

      Radera