lördag 29 juni 2013

Utgivningen närmar sig...

Jaha. Vad återstår egentligen? Manuset är klart. Visst skulle jag kunna gå in en femtielfte gång och säkert hitta tidigare oupptäckta missar, men jag har bestämt mig för att nu får det vara nog. Det är ju ändå nu nästan två år sedan jag skrev ordet SLUT. Porten är färdigskriven och färdigredigerad och därmed basta. 

Omslaget är  nästa bit. Här väntar en spännande process. Nästa vecka skriver jag kontrakt med Maria Helena Stanke. Jag är helt säker på att jag gör rätt i att anlita ett proffs; framsidan är ju det allra första som möter en eventuell ny läsare. Nu ska Maria ge sig ut i skogen med kameran i högsta hugg för att leta efter tjocka tallstammar och andra lockande skogsmiljöer, för att sedan montera samman dessa till den bild vi förhoppningsvis båda har i tankarna. En bild av Porten. Inte ren natur bara utan lite spänning och mystik, skuggor och motljus... 

Förutom bilden så är förstås bokens namn och baksidestexten viktiga. Så här står det i mitt gamla utkast: 

Året då Miranda fyller tjugo, förändras hennes liv dramatiskt. Hennes trygga tillvaro som enda barnet till ett lantbrukarpar på vars gård hon arbetar som djurskötare, splittras utan återvändo. Upptäckten av Porten – en öppning till en annan värld – medför att hon möter nya utmaningar och en rad av människor med helt andra levnadsvillkor och för henne oacceptabla värderingar. Inte minst får hon uppleva att kärlek och förnuft inte följs åt. 

Kanske är det för torftigt, men jag vill ju inte avslöja för mycket… Var går gränsen? Vågar inte nämna någon av de andra huvudpersonerna för då kan man lista ut vem som blir viktigast för Miranda. Kanske jag skulle ha med något om hundarnas roll i det hela?

Läsarkommentarer kan man väl också få ha med. Men kanske fler än min bror och make…

Röster om Porten: … en verklig overklighet, som fängslar från pärm till pärm… (Bernt Ahlberg) … spännande… lyckas fånga miljö och lokal på ett underbart sätt… (Staffan Wiking)

Hur ska bokens namn se ut? Ska det bara stå PORTEN längst upp, eller ska det vara snirkligt och vackert som i bloggen Fantasygrottan? Kanske något mittemellan. Jag tror nog att Maria kan hjälpa mig här.

Slutligen återstår försättsblad och dedikation och/eller tack, sånt där som brukar stå först eller sist. Det får Vulkan hjälpa mig med. Men sedan är det väl klart? Eller har jag glömt något...

1 kommentar:

  1. Vad spännande att det närmar sig utgivning. Önskar att jag var där också, men än är det en bit kvar.
    Sv: vad roligt att du gillar det jag skriver. Jag har inte gett ut något än, men jag hoppas att det inte dröjer allt för länge innan min debutroman kommer. Jag har lagt ut det första kapitlet på Kapitel1.se som du kan läsa här: http://kapitel1.se/lii-lundmark/catris-och-dorian
    Skriver mest fantasy, tycker om att hitta på nya världar och namn.

    SvaraRadera