måndag 10 juni 2013

Skrivkramp? Vad är det?

Rubriken låter väldigt stöddig ser jag. Men ordet skrivkramp dyker ju inte så sällan upp i författarsammanhang, i bloggtexter etc. Själv använder jag mig av det ordet för att beskriva den krampartade känslan jag får i hand och fingrar efter en stunds präntande för hand. Min pappa var likadan så det är nog ärftligt. Testade att Googla och fick nästan 200.000 träffar. Wikipedia har en rätt bra text:

Skrivkramp eller mogigrafi, förr även ofta kallat skrivarsjuka, är en typ av arbetsskada som yttrar sig som muskelkramp eller spasmer i hand och fingrar efter långvarigt skrivande med penna eller till exempel pianospel. Fenomenet, som är besläktat med musarm och tennisarmbåge, kan även åtföljas av smärta. Typiskt för de drabbade är att de oftast kan utföra andra saker med händerna, där rörelserna inte är desamma som den aktivitet som utlöst problemet. ....
Uttrycket används ofta felaktigt om den mentala blockering skribenter kan drabbas av, kallad skrivblockering.

Nu halkade jag av spåret. Hade tänkt skriva några rader om hur jag själv handskas med vad jag väljer att kalla idétorka. Jag ställer in min iPod på musik istället för ljudbok under mina långa skogspromenader med hundarna. Sedan tänker jag enbart på min bok, där jag traskar fram genom mörk barrskog, över risiga kalhyggen, längs sönderkörda skogsvägar och i kanten av öppna fält. Hundarna är vana vid min tystnad och hänger snällt med. Det har hittills fungerat bra, till och med så att jag ibland får för mycket "på lager" i huvudet, som jag inte hinner skriva ner. Då återgår jag till ljudbokslyssnande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar