lördag 8 juni 2013

Ord - betydelser och associationer

Vaknade vid 3-tiden i natt. Av någon anledning började jag fundera på ordens inneboende värde och vilka associationer de ger. Formulerade detta inlägg i tankarna och nu måste jag skriva av mig. Ta till exempel ordet vänlighet. Ett positivt laddat ord utan tvivel men vad mer? Får en färg i huvudet, ljusblått, och en känsla av något lent, tillsammans blir det en ljusblå fleecepläd. Delar man upp ordet får man ursprunget vän. Ett härligt ord i bägge sina betydelser, med kort eller lång vokal.

Ordet ilska ger förstås helt andra associationer. Färgen här är definitivt röd. Ser framför mig en buske med synnerligen långa, vassa taggar, typ vår amerikanska hagtorn (som numera är nedskuren jäms med marken).

När jag skriver kan jag fastna just på ett ordval. Det kan röra sig om hårfina nyansskillnader, långt ifrån de så helt olika exemplen ovan. Kanske det första ordet som dyker upp i mitt medvetande inte är riktigt det jag söker. Mycket frustrerande! En hjälp jag ofta använder mig av i Word är att högerklicka på ordet och välja synonymer. Det är inte alltid jag hittar rätt första gången, kan då pröva att ändå byta ut det ursprungliga ordet till ett som är något bättre och återigen söka synonymer. Till slut hittar jag för det mesta rätt.

Ibland kan besläktade ord ha så små betydelseskillnader att inte alla håller med om att de finns. Smaka till exempel på orden blygsel, blyghet och blygsamhet. Och detta är ändå vårt hemspråk. Kan man över huvud taget lära känna ett annat språk så bra som det man växt upp med? Jag läser numera en hel del böcker på engelska eftersom döttrarna köper hem diverse lockande fantasy och dystopier på detta språk. Har vant mig vid att strunta i att jag inte förstår vartenda ord och de hårfina skillnaderna i betydelse mellan synonymer går mig oftast förbi. Det är synd, men jag tröstar mig med att det i alla fall är orginal, inte översättning.

2 kommentarer:

  1. Intressant det där med färg/ord. Och hur olika man kan uppleva både färger och ord. För mej personligen, kommer en skarpt ceris/lila färg fram när jag tänker på ilska. Ändå är väl röd den färg som oftast förpnippas med just ilska.
    "Rosenrasande" "Som ett rött skynke" för en ilsken tjur. Men rött är ju även kärlekens, blodets, vinets färg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I min ursprungliga bokidé har huvudpersonen förmågan att uppleva sina medmänniskors känsloläge genom den färgnyans de omges med. Typ nåt sånt. Men ledsnade. Blev så mycket funderande på vilken färg som skulle höra ihop med vilken känsla.

      Radera