onsdag 5 juni 2013

Omslagsbilden - hur viktig är den?

När nu innehållet mellan pärmarna är så klart det kan bli, återstår fram- och baksidan. Även ryggen däremellan förstås, vilken kommer bli rejält bred. :)
Här kommer jag att behöva hjälp med att få fram en bra framsidesbild. Ska den vara ritat eller baserad på foto? Landskap eller symbolik? Mörk eller ljus? Min egen tanke är att som på mitt enda amerikanska exemplar gestalta Porten till den andra verkligheten/världen, men hur gör man det bäst? Det ska se lagom mystiskt och fantasieggande ut, inte för barnsligt och inte för banalt. Knepigt...

Baksidan blir lättare. Vill att färgerna från framsidan ska sträcka sig över ryggen och baksidan (grönt-blått?). Ovanpå detta texten. Till exempel:

Året då Miranda fyller tjugo, förändras hennes liv dramatiskt. Hennes trygga tillvaro som enda barnet till ett lantbrukarpar på vars gård hon arbetar som djurskötare, splittras utan återvändo.

Upptäckten av Porten – en öppning till en annan värld – medför att hon möter helt nya utmaningar och en rad av människor med helt andra levnadsvillkor och för henne oacceptabla värderingar. Inte minst får hon uppleva att kärlek och förnuft inte följs åt.

Igår hade vi glädjen att få hämta hem mellandottern från studentlivet i Lund. Verkligen härligt att ha henne hemma hela sommaren, även om hon ska jobba det mesta av tiden.
I eftermiddag åker vi hela familjen inklusive hundar över till Sävsjö för att träffa släkten, nämligen båda mina bröder med familjer. På vägen dit stannar vi till vid Chocolate i Lammhult för att bland annat fylla på förråden hemma av supergott knäckebröd från syster Annas delikatesshyllor. En riktig släktdag alltså!
Jag kommer ta tillfället i akt att diskutera utgivning med min bror Staffan (Wiking), vars första bok går att köpa via nätet (Per Sunds förunderliga äventyr). Det är en inte bara orginell utan också mycket spännande och rolig historia!

2 kommentarer:

  1. Förslag till framsida kan väl vara foto på det två tallarna som finns i verkligeheten men med inlägg av/utseende som om det vore ritat/skissat. Finns ett tv program om/av/med en dansk ung bonde, där det först kommer en ritad bild, som sedan blir verkligeht...Kan inte riktigt förklara...men en blandning av verkligeht och tecknat...

    SvaraRadera
  2. Intressant idé. Går att göra "jättelätt" med hjälp av datorn, påstår mina döttrar. Annars var min första tanke att det kräver en viss konstnärlighet. Jag gillar motivbilden till bloggen vangrind.se, fast den ser lite för beskuren ut, skulle själv valt att ha med mer på höjden om det går.

    SvaraRadera